זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם דרכי מוסר
ליקוטי שמואל | June 14, 2025
Print This Article
View Original PDF

זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם דרכי מוסר

ליקוטי שמואל | June 27, 2025

צריך להבין את דור המדבר, הרי חכמינו ז"ל אומרים עליהם כי היו דור דעה, וראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, כולם הגיעו לנבואה, ופתאום הם בוכים שחסרה להם חתיכת בצל או חתיכת אבטיח או שומים? אם כן רואים מזה דבר מפליא שאנשים שהגיעו כבר למדרגה הגבוהה ביותר, יכולים לשכוח את הכל ולהתגעגע לחתיכת בצל. לומדים מזה יסוד גדול, כי אשרי אדם מפחד תמיד, שאפילו שכבר הגיע למדרגה הגבוהה ביותר, צריך האדם לפחד שלא ייפול למדרגה השפלה ביותר.

הגאון ר' משה רוזנשטיין זצ"ל [משגיח בישיבת לומז'ה], אמר על דור המדבר, איך ירדו כל כך פלאים, אחרי שכבר הגיעו למדרגת נבואה, הלא לא מצינו על נביאים אחרים שיתגעגעו אחרי דברים קטני ערך? אלא כל הנביאים הגיעו לנבואה על ידי עמל ויגיעה, לכן נשארו במדרגתם כל ימי חייהם, אבל דור המדבר לא הגיעו למדרגת נבואה על ידי עמל ויגיעה, אלא הקב"ה נתן להם מתנה כי רצה להכשירם לקבלת התורה, אבל לא נשתנה הפנימיות שלהם, לכן תיכף שסרה הנבואה מהם היו כאנשים פשוטים וחטאו.

"זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם את הקישואים ואת האבטיחים... ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו" (יא, ה-ו) בני ישראל מתגעגעים לטעם הנפלא של דגים אבטיחים קישואים... מובא במדרש פליאה לכאורה חסר כל הבנה, וכך נאמר: זָכַרְנו אֶת הַדָגָה - מכאן שמדליקים נרות שבת". מה הקשר?

על כך עונה החיד"א בספרו "דבש לפי (מערכה נ' ( בשם הרב אלעזר די אבילא זצ"ל באופן נפלא. יש לתמוה מדוע הם מבקשים דגים. הרי נאמר על המן שלא היה לו טעם משלו אלא כל מה שאדם חשב - היה במן. מישהו רצה להרגיש טעם גלידת וניל? חשב על גלידת וניל והרגיש את זה באכילת המן וכו'. אז למה להם דגים? שיחשבו על דגים וירגישו טעם דגים? אלא כלל הוא שאין לאדם הנאה ממשהו שהוא לא רואה. מי שאוכל בחושך מוחלט אין לו טעם באוכל כמו מי שרואה את מה שאוכל. מאכל חסר צבע - אין בו טעם. את הדברים הפשוטים הללו יודע כל יצרן מזון. צבע מאכל עושה את העבודה. מיקרוגל שיוצא ממנו מאכל מבושל חסר צבע - זה לא טעים. צריך גם השחמה. מחשבה על דגים בלי לראות את המאכל זה בכלל לא אותו טעם.

עונג שבת אלו מאכלים טובים לכבוד שבת. אדם שיושב בחושך לא נהנה מהאוכל. בסעודת שבת חייב להיות אור ולכן תקנו חז"ל הדלקת נרות שבת שיהיה אור בבית. מה המקור לחשיבות האור גם באכילה? התלונה של בני ישראל שאין להם טעם במן והם רוצים דגים. זה שנאמר במדרש זָכַרְנו אֶת הַדָגָה - מכאן שמדליקים נרות שבת.

צריך להבין את דור המדבר, הרי חכמינו ז"ל אומרים עליהם כי היו דור דעה, וראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי, כולם הגיעו לנבואה, ופתאום הם בוכים שחסרה להם חתיכת בצל או חתיכת אבטיח או שומים? אם כן רואים מזה דבר מפליא שאנשים שהגיעו כבר למדרגה הגבוהה ביותר, יכולים לשכוח את הכל ולהתגעגע לחתיכת בצל. לומדים מזה יסוד גדול, כי אשרי אדם מפחד תמיד, שאפילו שכבר הגיע למדרגה הגבוהה ביותר, צריך האדם לפחד שלא ייפול למדרגה השפלה ביותר.

הגאון ר' משה רוזנשטיין זצ"ל [משגיח בישיבת לומז'ה], אמר על דור המדבר, איך ירדו כל כך פלאים, אחרי שכבר הגיעו למדרגת נבואה, הלא לא מצינו על נביאים אחרים שיתגעגעו אחרי דברים קטני ערך? אלא כל הנביאים הגיעו לנבואה על ידי עמל ויגיעה, לכן נשארו במדרגתם כל ימי חייהם, אבל דור המדבר לא הגיעו למדרגת נבואה על ידי עמל ויגיעה, אלא הקב"ה נתן להם מתנה כי רצה להכשירם לקבלת התורה, אבל לא נשתנה הפנימיות שלהם, לכן תיכף שסרה הנבואה מהם היו כאנשים פשוטים וחטאו.

"זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם את הקישואים ואת האבטיחים... ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו" (יא, ה-ו) בני ישראל מתגעגעים לטעם הנפלא של דגים אבטיחים קישואים... מובא במדרש פליאה לכאורה חסר כל הבנה, וכך נאמר: זָכַרְנו אֶת הַדָגָה - מכאן שמדליקים נרות שבת". מה הקשר?

על כך עונה החיד"א בספרו "דבש לפי (מערכה נ' ( בשם הרב אלעזר די אבילא זצ"ל באופן נפלא. יש לתמוה מדוע הם מבקשים דגים. הרי נאמר על המן שלא היה לו טעם משלו אלא כל מה שאדם חשב - היה במן. מישהו רצה להרגיש טעם גלידת וניל? חשב על גלידת וניל והרגיש את זה באכילת המן וכו'. אז למה להם דגים? שיחשבו על דגים וירגישו טעם דגים? אלא כלל הוא שאין לאדם הנאה ממשהו שהוא לא רואה. מי שאוכל בחושך מוחלט אין לו טעם באוכל כמו מי שרואה את מה שאוכל. מאכל חסר צבע - אין בו טעם. את הדברים הפשוטים הללו יודע כל יצרן מזון. צבע מאכל עושה את העבודה. מיקרוגל שיוצא ממנו מאכל מבושל חסר צבע - זה לא טעים. צריך גם השחמה. מחשבה על דגים בלי לראות את המאכל זה בכלל לא אותו טעם.

עונג שבת אלו מאכלים טובים לכבוד שבת. אדם שיושב בחושך לא נהנה מהאוכל. בסעודת שבת חייב להיות אור ולכן תקנו חז"ל הדלקת נרות שבת שיהיה אור בבית. מה המקור לחשיבות האור גם באכילה? התלונה של בני ישראל שאין להם טעם במן והם רוצים דגים. זה שנאמר במדרש זָכַרְנו אֶת הַדָגָה - מכאן שמדליקים נרות שבת.

PDF Preview