האגדות על ארמילוס הרשע
בקרב חכמי ישראל נודע כבר תרגום יונתן לספר ישעיה (יא,א-ד) שכתוב בו שמשיח בן דויד ימית ברוח שפתיו את ארמילוס הרשע, וכן נודעו כבר דברי סוגית התלמוד (סוכה דף נב,א) שמשיח בן יוסף 'נהרג'. והיו מבין חכמי ישראל שהבינו את הדברים כפשוטם, ובעקבות כך התחבר בראשית תקופת הגאונים ספר זרובבל, שהבין את הדברים כפשוטם, כאלו משיח בן יוסף נהרג פשוטו כמשמעו, וכתב דברים דמיוניים רבים בענין ארמילוס הרשע. וכבר כתב אבן עזרא (שמות ב,כב" :)וכלל אומר לך, כל ספר שלא כתבוהו נביאים או חכמים מפי הקבלה אין לסמוך עליו, ואף כי יש בו דברים שמכחישים הדעת הנכונה, וככה ספר זרובבל". אולם כמבואר במאמר זה, כאשר מתעמקים ברמזים שרמז תרגום יונתן בתחילת ספר שופטים, וברמזים שהוסיפה סוגיית התלמוד במסכת תמורה (דף טז, א), מתברר שמשיח בן יוסף לא 'נהרג' ממש, אלא שתלמידיו של עתניאל מתייחסים אליו כאילו הוא 'מת', וכפי שהם התייחסו בזמנו ליהושע בן נון בעת שנלחם את מלחמות כיבוש הארץ. ו'ארמילוס הרשע' הוא דמות רוחנית שהיא ממשיכת דרכו של 'כושן רשעתיים מלך ארם' והיא מסמלת את הצורך לקבל עול מלכות ולהתגייס לצבא גשמי רגיל, וכשם שעתניאל הכניע את הדמות הזו בעמל התורה שבהבל פיו בימי יהושע בן נון, כך ממשיכי דרכו של עתניאל יכניעו אותה בעמל התורה שבהבל פיהם בעת הגאולה העתידה. אך אפשר להכניע אותו גם בדרך נוספת של תפילה וכדלקמן.
לעומת ספר זרובבל שהבין כפשוטם את הספורים על משיח בן יוסף 'שנהרג', הרי שהאר"י הקדוש חלק על הבנה שכזו. וכמו שכתוב בפרי עץ חיים (שער העמידה פרק יט" :)במלת 'וכסא דוד עבדך', הזהיר לנו מורי זלה"ה מאוד, ביום א' שהלכנו על ציון שמעיה ואבטליון בהתפללנו שם, והכפיל שם לנו לומר, שנזכיר בכל תפלה ותפלה, לכוין במלת דוד עבדך, שיחיה משיח בן יוסף, ולא ימות ע"י ארמילוס הרשע...". לפי האר"י הקדוש משיח בן יוסף לא יהרג ע"י ארמילוס הרשע, ודבר זה תלוי בתפילותינו.
ולפי מה שהתבאר במאמר, משמעות התפילות האלו היא שד' יאיר באור האמת את עיני ממשיכי דרכה של 'ישיבת עיר התמרים'. לפי ההשקפה (ה'איספקלריא') שלהם - הם שלומדים בישיבה כל הזמן נחשבים לחייליו של משיח בן דויד, ואילו מי שמתגייס לצבא ישראל נחשבים לחייליו של 'משיח בן יוסף' ונחשבים ל'מתים'. אך זו השקפה שאינה נכונה, וכאשר התפילות שמשיח בן יוסף יחיה תתקבלנה, ד' יאיר את עיניהם באור האמת והם יראו, שגם חייליו של משיח בן יוסף נחשבים לחיים כמוהם. וכל עוד הגויים לא כיתתו את חרבותם לאיתים, ויש גויים שונאי ישראל שקמים להשמידנו יש צורך אמיתי בחיילים שמתגייסים לצבא, ואין מדובר בהשקפת עולם של 'ארמילוס הרשע' שהשתלטה עליהם. ולפיכך, גם חייליו של משיח בן יוסף הם 'חיים' ונמצאים ב'ירושלים של מעלה'. וכפי שרמז תרגום יונתן בספר שמות (מ,יא) שהנצחון על גוג ומחנהו יעשה על ידי משיח בן יוסף (=אפרים).
..."וְיַׁת גַׁלְוַׁות תַׁ לְמִ ידֵ י אֵ לִיָּהוּ דְ גַׁלַׁן מִ ן בִ קְ עָּתָּ א דִ ירֵ יחוֹ וְיַׁת גַׁלְוַׁות תַׁ לְמִ ידֵ י אֱלִישָּ ע דְ גָּלוּ מִ ן קִ רְ וַׁות דִ קְ לַׁיָּא עַׁל יַׁד אֲחוּהוֹן בֵית יִשְ רָּ אֵ ל מָּ אתָּ ן אַׁ לְ פִין גוּבְ רִ ין וְיַׁת עָּקַׁ ת כָּּל דָּ ר וְדָּ ר וּפוּרְ עָּנוּת אַׁ רְ מַׁ לְגוֹס רְ שּׁיעָּא וְסִ דְ רֵ י קְ רָּ בָּא דְ גוֹג וּבְ עִידַׁ ן צַׁעֲרָּ א רַׁ בָּא הַׁ הוּא מִ יכָּאֵ ל יְקוּם בִ דְ רָּ עָּא לְפָּרוּקָּ א: ."
"וּתְ רַׁ בֵי יַׁת כִּיוֹרָּ א וְיַׁת בְ סִ יסֵ יהּ וּתְ קַׁ דֵ ש יָּתֵ יהּ מְ טוּל יְהוֹשֻׁעַׁ מְ שוּמְ שָּ נָּךְ, רַׁ בָּא דְ סַׁ נְהֶ דְ רִ ין דְ עַׁמֵ יהּ ,דְ עַׁל יְדוֹי עֲתִ ידָּ א אַׁ רְ עָּא דְ יִשְ רָּ אֵל לְאִ יתְ פַּׁלָּגָּא וּמְ שִ יחָּ א בַׁר אֶ פְרַׁ יִם דְ נָּפִיק מִ ינֵיהּ דְ עַׁל יְדוֹי עֲתִ ידִ ין בֵית יִשְ רָּ אֵל לִמְ נַׁ צְ חָּא לְגוֹג וּלְסִ יעָּתֵ יהּ בְ סוֹף יוֹמַׁ יָּא ."
וז"ל פרי צדיק (פרשת שמיני, ט" :) כל המקיים שלש סעודות בשבת ניצול משלש פורעניות, מחבלו של משיח, ומדינה של גהינם ומלחמות גוג ומגוג... ברוחניות יש מציאות בנין בית המקדש בכל נפשות ישראל בפרט, וממילא גם התיקונים מחבלו של משיח ומלחמות גוג ומגוג ישנם גם כן ברוחניות בכל פרט נפש ."
לע"נ אמו"ר רחל בת ר' בנימין בונים ע"ה
ניתן ליצור קשר עם הכותבים דרך: [email protected]