אולם למעשה נראה יותר מכך שיש דרגה נמוכה של בחירה גם ליצורים נוספים מלבד האדם, למרות שיכולת בחירה מלאה קיימת אך ורק לאדם. הדברים גם יבארו את השאלה האם יש יכולת בחירה לשמש הירח והארץ.
מצד אחד ידועים דברי הרמב"ם (יסודי התורה פ"ג ה"ט-יא; מורה נבוכים ח"א פרק עב) שכל הכוכבים הגלגלים השמש והירח יש להם נפש דעה והשכל והם משבחים את הבורא, והנפש מניעה את עצמה במסלולה בכוונה תחילה. והדברים כבר כתובים בזוהר הקדוש (זוהר חדש בראשית יד.). כלומר גם אם גוף השמש היא גזים לוהטים והירח הוא אדמה, יש בתוכו נפש המניעה אותו, וכפי שהאדם הוא גוש בשר ודם, אולם הנשמה מניעה ומפעילה אותו.
אולם הוסיף הרמב"ם כי מתחת לירח יש כוחות בבריאה של אש רוח מים ואדמה שכל דרגה נמוכה מחברתה, וכולם גופים ללא חיות ומה שמניע אותם זה הכח הטבעי שטבוע בהם. [ומקורו מדברי המדרש (בראשית רבה פרשה ב סי' ב) העליונים – השמים והנמצא בו – חיים, והתחתונים -הארץ - מתים]
מאידך רש"י (דברים ל יט) כותב כי הבורא העיד בנו את השמים והארץ, משום שהם מעולם לא שינו את מידתם, השמש מעולם לא זרחה ממערב למזרח, והארץ תמיד מעלה את מה שזורעים בתוכו, ואינה משנה, למרות שאינה מקבלת שכר על מעשיה, ואינה מקבלת עונש על שינוי מעשיהם, עם ישראל חייבים ביותר להזהר שלא לשנות את תפקידם.
אולם נראה כי רש"י אינו חולק על הנ"ל, משום שלמרות שיש לשמש והכוכבים אישיות וחיות ושכל כדברי הזוהר המדרש הרמב"ם, יכולת הבחירה שלהם מוגבלת משום שאין לו יצר הרע ותאוות המנסות להניע אותם מלקיים את תפקידם. ולכן הם מעולם לא שינו את תפקידם, ולכן הם גם אינם זכאים לשכר או עונש.
אמנם נראה שיש לשמש דרגה נמוכה מאד של יכולת בחירה, וכפי שנפרט.
