יתר על כן מתגלה במדרגתו של משיח צד עליון, כלומר הוא מגלה מדרגה שלמעלה מכל העשרה. הזכרנו את דברי הגמ' במסכת סוכה שמעולם לא ירדה שכינה למטה מעשרה ולא עלה משה למעלה מעשרה, אבל בימות משיח יתגלה שלמות מדרגת נתאוה להיות לו דירה בתחתונים, ואז השכינה תתגלה גם למטה מעשרה. עכשיו השכינה לא מתגלה למטה מעשרה אלא רק למעלה מעשרה, כי למטה מעשרה זה רשות הרבים, למעלה מעשרה הוא רשות היחיד ורק שם מתגלה שכינה. ובימות משיח שיתגלה יחידה שבנפש זה מדרגתו של משיח אז יתגלה צירוף של הכל "כולם נקבצו ובאו לך", אז אהפוך כל העמים לשפה ברורה בשם ה' יקראו, יתגלה מדרגה שהוא מקבץ את הכל ומאחד את הכל, "ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" ונשגב הוי"ה לבדו בגילוי לתתא, אז יתגלה שגם למטה מעשרה זה רשות היחיד. כשיתגלה שגם למטה מי' זה רה"י אז השכינה תרד למטה.
בעומק העניין, הזכרנו קודם להבין לכן שבית המקדש הוא במדרגת גבוה או במדרגת בית, ועיקר הבית הוא שמתגלה שיש חומה מסביב ששם מקום הגובה. אבל בכל בית עצמו גם מתגלה גובה, הרי כל בית בנוי על אורך, רוחב וגובה, אחרת אין לו שם של בית. בביהמ"ק נאמר לא כאברהם שקראו הר ולא כיצחק שקראו שדה אלא כיעקב שקראו בית "אין זה כי אם בית אלקים", ובעומק לפי זה עיקר השכינה שורה על הגובה של בית המקדש, על 'הר גבוה' שנאמר בביהמ"ק, לכן זה נקרא בית אלקים.
בית המקדש השלישי עתיד לירד מן השמים, אז כפשוטו הוא ירד כמו בית המקדש הראשון והשני, אבל בעומק זה יהיה ראשון ועל גביו שני ועל גביו שלישי. ובעומק יותר מה הכוונה שהוא עתיד לירד? הגמ' אומרת בב"ב על בית ששקע בקרקע לגבי דיני שוכר ומשכיר, מה הגובה שהוא יכול לומר לו מכאן ואילך אי אפשר לגור, אבל להבין בעומק, מצד הקלקול נאמר "עד רדת חומותיך הגבוהות", כשהחומות יורדות זה קלקול, "טבעו בארץ שעריה". אבל לעתיד לבוא הבית השלישי עתיד 'לירד' מן השמים, אין הכוונה שהוא ירד לארץ כמו בית ראשון ושני שבאותו מקום יהיה בית שלישי, אלא הוא עתיד לירד למטה מעשרה, זהו עתיד 'לירד' בית המקדש. עכשיו הבית לא יורד, כל בית איך בונים אותו? לגובה, זה כל מציאות של בית, כל הפתחים של בית המקדש הזכרנו שהם היו של עשרים אמה, למעלה מכ' אמה לא שלטא עינא אז זה השיעור של הדבר, אבל בבית השלישי שעתיד לירד במהרה בימינו לא יתגלה המדרגה שעד עשרים אמה שלטא עינא מכאן לא שלטא עינא, הרי האור הגנוז עתיד להתגלות, ואז איפה העין תשלוט? אדם הראשון צופה בו מסוף העולם ועד סופו, כלומר מן הארץ לשמים, הוא צופה בכל, אז לא יהיה דין של עד עשרים אמה לא שלטא בה עינא. אבל בעומק רבותינו הסבירו שזה הסברא של הכל כי זה תיקון מדרגת הראיה שהיא עולה עד לכתר, עד מדרגת עשרים שהיא גימטריא כתר כידוע עד מאוד.
מונח כאן בדברי חז"ל בעומק שעתיד בית המקדש לירד מן השמים, למטה מעשרה, ואז לא יהיה כבר רה"ר אלא הכל יהפוך להיות רה"י, ואז עיקר מדרגת השראת השכינה לא...
