תמיד לחזור לאמונה פשוטה, שהיא האור של אחרית הימים
שאלה:
אדם שמרגיש שנפשו במועקה גדולה עד כדי חולשה גופנית מהטירדא כיצד לעבוד את ה'. והדבר מתבטא בחוסר איזון ויציבות בנפש. ואמנם הוא מודע לכך שזה יצר הרע אך השאלה היא: א. האם הדרך של “בא חבקוק והעמידן על אחת" היא המתאימה, כלומר, עבודה על אמונה בלבד אפילו כמה שנים ומשם לבנות את עצמו להיות בחיקו של ה' יתברך כביכול, ומכך יגיע האיזון הנפשי וכו'?
ב. כיצד להתמודד עם היצר הרע שיוצר את הבלבול כנ"ל?
תשובה:
א. כן, יש לדבוק בדרך זו, בס"ד עד שהנפש תרגע.
ב. כל זה לכלול באמונה, ולדעת שהכל עד הפרט הקטן ביותר ממנו ית"ש ולטובתו, ועי"ז להירגע ולשמוח ביסורים. הכלל העולה לכלול הכל בכל מכל , וזאת (זולת נקודת הבחירה בקיום רצון הבורא)כל באמונה לאורך היום כולו מידי פעם, וכאשר מתגבר בילבול לחזור לאמונה פשוטה. כי אע"פ שזו דרך ליחידים, מ"מ מצד אור הזמן של אחרית הימים אור זה מאיר (שו"ת שאל ליבי כת"י תש"פ)בתוקף רב.
אורו של משיח הוא הפשיטות הגמורה
שאלה:
רציתי לשאול בבקשה לפי מה שראיתי תשובה של הרב בנוגע לדרכי החסידות, והרב מבאר שם שברסלב זהו מחכמה דרדל"א וחב"ד מבינה דרדל"א. האם יש בימינו דרך ידועה ששורשה בכתר דרדל"א?
תשובה:
[כתר דרדל"א] זה אורו של משיח שהולך ומאיר, וענינו קיבוץ כל הדרכים יחדיו, וזהו הכלי. ועי"כ גילוי הדרך החדשה העצמית, וזהו האור. והוא הפשיטות הגמורה.
והבן ג' מדרגות
א. הרכבה. ב. הרכבה היונקת מן הפשיטות, מאין תמצא, מקור החכמה. ג. פשיטות בעצם. ואור זה יורד לעולם אט אט ומאיר בנפשות וזהו “אורו" של משיח שאינו תלוי בגופו של משיח. ומצד כך אין עיקר החיפוש גופו של משיח אלא אורו. ובשעת הגאולה יתגלה ממילא (ספר שאל ליבי גופו. אולם בזה לא עסקינן. עמוד ס"ב)
אור הפשיטות באחרית הימים
שאלה:
נדמה לי שבאופן כללי הראשונים נקטו שיש לחקור ולהוכיח את האמונה בצורה מושכלת מתוך הוכחות שכליות. אמנם האחרונים (וכדוגמת ההמלצה של הגר"א לדלג על שער הייחוד בספר חובת הלבבות) חלקו על וסברו שיש להחזיק באמונה פשוטה וללא חקירות. רציתי לשאול: מדוע זה לא כמו שאר המחלוקות שכאן אנו מוצאים שהאחרונים חולקים על ראשונים?
תשובה:
יש באדם מוחין ויש את שורש המוחין, “והחכמה מאין תמצא", פשיטות, תמימות, אמונה, כתר. אצל החוקרים האיר בעיקר אור המוחין. לעומת כך, אצל הפשטנים והמקובלים האיר אור הפשוט. אצל הפשטנים פשוט תחתון, אצל המקובלים פשוט עליון. ולפיכך אצל כל אדם נצרך בירור שורש נפשו. אולם יתר על כן בדורות האחרונים מאיר אור הפשיטות מפני אורו של משיח כמ"ש רבותינו, ולכך עיקר האור הוא “והחכמה מאין תמצא". זולת כך מפני קטנות המוחין יש חשש שיבא לידי טעות. (שו"ת שאל ליבי כת"י תש"פ)
אין עוד מלבדו כפשוטו
שאלה:
כפי הבנתי, במדרגת אין עוד מלבדו יש אין עוד מלבדו דלא כפשוטו ויש אין עוד מלבדו כפשוטו, שהוא באמת תלוי בשני המבטים של אא"ס - קודם הצמצום ואחר הצמצום, וכן בשני המבטים של מצידנו ומצידו ית', והרב אמר שיש להכין להגאולה דייקא ע"י אין עוד מלבדו כפשוטו, שהוא באמת אא"ס קודם הצמצום. ולכאו' למה אינו מספיק להכין להגאולה ע"י אין עוד מלבדו דלא כפשוטו (ע"י רצוא ושוב בין אין עוד מלבדו לתפיסת נבראים) ולמה צריך דוקא לתפיסה של אין עוד מלבדו כפשוטו?
תשובה:
[כהכנה לגאולה] נצרך פשיטות מוחלטת כי זהו מהות הארת משיח, משיח לפי תומו, פשיטות. ועל כל אחד לדבוק בכך לפי ערכו, ומן שמיא ישלימו החלק שלא השיג, אם עמל כראוי. (שו"ת שאל ליבי כת"י, תשפ"א)
ספרים ועבודה על ענין הפשיטות
שאלה:
איזה ספרים האדם יכול ללמוד כדי לעבוד על ענין הפשיטות, והאם כל אדם יכול לעבוד על כך בכל דרגה שנמצא, או שזה עבודה גבוהה שאינה שייכת לרוב בני אדם.
תשובה:
אינני יודע על ספר שעוסק בנושא זה להדיא. דבר זה מתנוצץ מתוך דברי רבותינו, בבחינת ניצוץ, נץ החמה. וכשיבוא משיח יעלה ממדרגת ניצוץ למדרגת אור כצהרים. יש בנ"א שנולדו עם ניצוץ זה ועליהם להרחיבו. אולם רוב בנ"א נקודה זו נעלמת מהם, ויכולים להגיע אליה או ע"י עליה (א) או ע"י (ב)בסולם עד ההגעה למדרגה זו, או ע"י מסירות נפש. (ספר שאל ליבי, עמוד ע"ה)
באחרית הימים מאיר אור הכולל יחד את הכל
שאלה:
ממה שאני מבין מתוך דברי הרב, עכשיו בדורינו האדם צריך להלך בדרך של כללות הכל, ולכאו', הרי כמעט כל דרך סותרת לגמרי את האחרת, וא"כ איך האדם לוקח כדוגמא מהגר"א ומהבעש"ט וכוללם יחד בעבודתו, ועוד שהרי כל אדם צריך להלך כפי המסורה שלו?
תשובה:
זוהי דרך בפרט לאחרית הימים, שמאיר אור הכולל יחד את הכל, סוד אחדות חלקי התורה, וסוד אחדות ישראל.
כלילת ההפכים – השורש לאהבת ישראל פנימית
שאלה:
בשפ"א כתוב בכמה מקומות שכל שנאת האומות לישראל אינם מגיעה מאומות העולם אלא מתחילה מתוך ישראל, ע"י פירוד הלבבות בין נפשות ישראל, ואם כן בזמן הזה של עקבתא דמשיחא ששורש כל הצרות בחבלי משיח הוא ע"י שער הנו"ן דטומאה שפורצת בכל מקום ועיקר העבודה היא לפרוש משער הנ' דטומאה, האם מלבד כך ישנה עבודה מיוחדת של בין אדם לחבירו שכל אדם צריך עכשיו לתקן ביותר, כגון שנאת חנם ולשון הרע ועינו צרה בחבירו וכו'.
תשובה:
שער הנו"ן, כללות ההפכים, וזה השורש הפנימי לאהבת ישראל, אחדות עם כל מי שהפוך ממני. אולם רק בקדושה. זה השורש הפנימי של התיקון, והענפים הם (שו"ת שאל ליבי, תשפ"א)כל גדרי תורה.
אופני החיבור לשער הנו"ן שבתורה
שאלה:
א. בחלק של לימוד תורה, איך מתחברים לנ' דקדושה, האם זה שייך רק למי שלומד תורה לשמה בגילוי או שגם מי שלא לומד תורה לשמה יכול להתחבר,
ב. האם בצורת הלימוד יש אופן שמביא לחיבור של שער הנ'.
ג. והאם הרב יכול לתת דוגמא לצורת הלימוד הזו.
תשובה:
א. בעיקר. אולם כל הלומד עד כלות הכוחות, בכלל, וכח המחשבה בפרט זהו מסירות נפש ששורשו שער הנ'.
ב. לימוד התורה באופן של אחדות. לראות בכל מחלוקת את הפרוד, ואח"כ את האחדות, איך כל השיטות יחדיו משלימים תמונה שלמה, סוד כללות הפכים שיוצר תמונה שלמה.
ג. להתחיל להתבונן בכל דבר בצורת דבר והיפוכו, לראות איך כל דבר מתגלה מתוך הפכו. מתוך הבנה שהיפך של דבר הוא ככף היד ואחוריה, שהם הויה אחת. כגון אור היפוכו חשך, לית נהורא אלא מגו חשוכא. שמחה היפוכה עצב, בת"ב נולד משיח. (ספר שאל ליבי עמוד רי"ב)
