תפילת שחרית בשבת בבית האבל כשיש להם ספר תורה
Torah & Horaah | February 09, 2024
Print This Article
View Original PDF

תפילת שחרית בשבת בבית האבל כשיש להם ספר תורה

Torah & Horaah | December 10, 2025

האם יש עניין להתפלל בבית האבל גם בשבת שחרית עם ספר תורה או שעדיף בבית הכנסת? האם יש בזה משום אבלות בפרהסיה כשמתפללים בשבת בבית האבל?

שלום וברכה. המנהג ששחרית מתפלל האבל בבית הכנסת, אף כי אינני חושב שיש בכך אבלות בפרהסיה שאם כן גם מנחה וערבית היו מתפללים בבית הכנסת.

יצויין כי המנהג להתפלל בליל שבת בבית האבל הוא רק לספרדים, בני אשכנז נהגו גם בליל שבת להתפלל בבית הכנסת, כאשר לפי המנהג המקורי האבל נכנס אחרי מזמור שיר ליום השבת וכל הציבור מנחמים אותו.

כתב הטור יו"ד סי' שצ"ג "ולענין יציאת האבל לבית הכנסת כתב הרי"ץ גיאת שיוצא אפי' בחול והראב"ד כתב שאפי' בשבת אינו יוצא ואינו כדברי שניהם אלא בחול אינו יוצא כל עיקר ובשבת תלוי במנהג וכ"כ רב האי שהכל כמנהג המדינה היכא דרגילי דאתי לבי כנישתא מקדים ואתי מצפרא קמי צבורא לבי כנישתא והיכא דרגילי למיתב בביתיה יתיב ובבבל בכפרים כוליי עלמא נפקי לבי כנישתא ובכרכים ועיירות גדולות רובן יושבין בבתיהן וריעיהן וגומלי חסד באין עליהן ומיעוט עיילי לבי כנישתא ויתבי במקום אבילים ומצלי וכ' א"א הרא"ש ז"ל ונוהגין באשכנז שהאבל הולך לב"ה בשבת ואחר התפלה יוצא".

האם יש עניין להתפלל בבית האבל גם בשבת שחרית עם ספר תורה או שעדיף בבית הכנסת? האם יש בזה משום אבלות בפרהסיה כשמתפללים בשבת בבית האבל?

שלום וברכה. המנהג ששחרית מתפלל האבל בבית הכנסת, אף כי אינני חושב שיש בכך אבלות בפרהסיה שאם כן גם מנחה וערבית היו מתפללים בבית הכנסת.

יצויין כי המנהג להתפלל בליל שבת בבית האבל הוא רק לספרדים, בני אשכנז נהגו גם בליל שבת להתפלל בבית הכנסת, כאשר לפי המנהג המקורי האבל נכנס אחרי מזמור שיר ליום השבת וכל הציבור מנחמים אותו.

כתב הטור יו"ד סי' שצ"ג "ולענין יציאת האבל לבית הכנסת כתב הרי"ץ גיאת שיוצא אפי' בחול והראב"ד כתב שאפי' בשבת אינו יוצא ואינו כדברי שניהם אלא בחול אינו יוצא כל עיקר ובשבת תלוי במנהג וכ"כ רב האי שהכל כמנהג המדינה היכא דרגילי דאתי לבי כנישתא מקדים ואתי מצפרא קמי צבורא לבי כנישתא והיכא דרגילי למיתב בביתיה יתיב ובבבל בכפרים כוליי עלמא נפקי לבי כנישתא ובכרכים ועיירות גדולות רובן יושבין בבתיהן וריעיהן וגומלי חסד באין עליהן ומיעוט עיילי לבי כנישתא ויתבי במקום אבילים ומצלי וכ' א"א הרא"ש ז"ל ונוהגין באשכנז שהאבל הולך לב"ה בשבת ואחר התפלה יוצא".

PDF Preview