שאלה:
שלום
הבן שלי בדר"כ במעון. עכשיו בזמן מלחמה אין מעונות כידוע והבן נשאר בבית. המעון מחייב כרגיל את הו"ק. האם אני מחויב לשלם בעת הזו? האם מותר להם לגבות ממני?
תשובה:
שלום וברכה,
מלחמה ששוררת בארץ הרי זה מכת מדינה. נחלקו הפוסקים במכת מדינה על מי חל ההפסד, האם רק על בעל המעון, או גם עליך, או רק עליך לכן אתה לא חייב לשלם ואם הם גבו את הכסף מספק הם יכולים להחזיק חצי מתשלום של פועל בטל כ-40% וחייבים להחזיר את השאר.
[חצי של מהתשלום, כדין מכת מדינה שכתב החת"ס במכתב שטוב להתפשר ולשם חצי 40% מן הראוי שההורים ישלמו כ, וכן הורו בתי דין בתקופת הקורונה ומסתבר שכך תהיה ההוראה עכשיו במלחמה. פועל בטל]
אמנם אם ההורים מקבלים מלוא שכרם מן הראוי לשלם כרגיל כי העובדת בגן גם זקוקה להתפרנס ועיין בספר הביאני המלך חדריו עמ' תנח-תסה
אם בהמשך המדינה תשלם למעונות עבור תקופת המלחמה, המעונות יהיו חייבים להחזיר את כל הכסף להורים, ואין סיבה שהמעונות יקבלו תשלום כפול - מההורים ומהמדינה, אלא המדינה משלמת את התשלום של ההורים שלא ישלמו על תקופת המלחמה.
בהצלחה.
