נרות שבת לחייל בשטח
Torah & Horaah | October 22, 2023
Print This Article
View Original PDF

נרות שבת לחייל בשטח

Torah & Horaah | December 31, 2025

שאלה:

שלום,
חייל ששובת בשטח, ונמצא בתוך אזור 'רשות היחיד' שנעשה ע"י מחפורת עפר מג' צדדים וצורת הפתח, ואין גג. החיילים ישנים שם יחד בתוך הטנק או באוהל או בשק"ש.
א. היכן מדליקים את הנר?
ב. כנ"ל אלא שקבוצת החיילים יוצאת בכניסת השבת לשמירה בעמדה חשוכה ושם גם יאכלו. האם צריכים להדליק בשני המקומות? ואם זה חייל אחד אזי יברך פעמיים (יש הפסק גדול עד שמגיע למקום השמירה)?

תשובה:

שלום וברכה
1. כיון שהמקום שם הוא מקור שהייתכם, אוכלים וישנים שם, יש להדליק שם נרות שבת ברכה.
2. מקום שאינו מיועד כלל למגורים, הוא פשוט שומר באיזו פינה חשוכה, ואוכל שם אכילת עראי, כלומר שלא כדרך אדם בביתו ובמקום שהייתו, אלא כאדם האוכל חוץ לבית משום שהוא בתפקיד כרגע - אין מדליקים שם נרות בברכה, כמובן יש לדאוג שתהיה שהייתו נוחה שם מבחינת תאורה אבל שלא בברכה. ראה ארחות שבת ח"ד עמ' כא-כב בענין זה.
בהצלחה רבה מאוד, ה' ישמור צאתכם ובואכם.

שאלה:

שלום,
חייל ששובת בשטח, ונמצא בתוך אזור 'רשות היחיד' שנעשה ע"י מחפורת עפר מג' צדדים וצורת הפתח, ואין גג. החיילים ישנים שם יחד בתוך הטנק או באוהל או בשק"ש.
א. היכן מדליקים את הנר?
ב. כנ"ל אלא שקבוצת החיילים יוצאת בכניסת השבת לשמירה בעמדה חשוכה ושם גם יאכלו. האם צריכים להדליק בשני המקומות? ואם זה חייל אחד אזי יברך פעמיים (יש הפסק גדול עד שמגיע למקום השמירה)?

תשובה:

שלום וברכה
1. כיון שהמקום שם הוא מקור שהייתכם, אוכלים וישנים שם, יש להדליק שם נרות שבת ברכה.
2. מקום שאינו מיועד כלל למגורים, הוא פשוט שומר באיזו פינה חשוכה, ואוכל שם אכילת עראי, כלומר שלא כדרך אדם בביתו ובמקום שהייתו, אלא כאדם האוכל חוץ לבית משום שהוא בתפקיד כרגע - אין מדליקים שם נרות בברכה, כמובן יש לדאוג שתהיה שהייתו נוחה שם מבחינת תאורה אבל שלא בברכה. ראה ארחות שבת ח"ד עמ' כא-כב בענין זה.
בהצלחה רבה מאוד, ה' ישמור צאתכם ובואכם.

PDF Preview