When R’ Chaim Kanievsky zt”l was asked how Chazal could enact the mitzvah of mishlo’ach manos, when normally we say שונא מתנות יחיה, he replied: מתנות של חברות אין קפידא – “presents given for the purpose of friendship are okay”. (Osicha, Vol. 2, pg. 387)
R’ Moshe Sternbuch (Mo’adim U’Zemanim 1:186) discusses this. He writes that if one doesn’t offer a gift back then he may well lose out on the segulah of long life. However, it seems that the reason accepting gifts is a problem is because one uses up more zechusim when he receives things as a gift as opposed to working for it. However, if by receiving a gift one grants his friend an opportunity to fulfill a mitzvah, like the Rambam tells us, ‘The more mishlo’ach manos one sends the better’, the recipient gives the sender zechusim, and in such a case we don’t deduct from one’s zechusim. However, if the mishlo’ach manos is in fact large gift more than ordinary, perhaps there is reason to be careful not to take it, it needs more looking into.
2) Normally one shouldn’t learn Torah or perform mitzvos in a makom metunaf [dirty place]. Is it okay to give mishlo’ach manos in such a place?
R’ Chaim Kanievsky held that there is no problem (Mo’adei HaGrach, Vol. 2, Teshuvah 745).
3) If I buy glass cups to fill them with mishlo’ach manos (jellybeans, nuts, etc.). Do I have to toivel them?
R' Y. Berkovits answered to this question: No. If you do - it won’t help. The receiver will still have to toivel it - only now he can’t make a berachah. Just put a note on it saying it wasn’t tavul.
In regards to this question, R’ Pesach Eliyohu Falk zt”l held:
"השולח משלוח מנות בתוך כלי, אין הכלי נחשב ככלי סעודה עד שבא ליד הקונה, לכן הנותן לא יטביל אלא המקבל, ואם הנותן הטביל לא עלתה לו הטבילה. ובימים ההם בזמן הזה (פורים תשע"ב) ראיתי משל"מ וכלי בתוכו, ולהפתעתי בפתק היה כתוב שהכלי כבר נטבל. וראיתי להר"צ כהן שליט"א (יתד נאמן י"ב אדר תשע"ב, גליון 7911 עמ' נ"ז) וז"ל, אין לשים משלוח מנות בכלים שלא הוטבלו, ובכדי לצאת ידי דעת הכל, עדיף שאחר הטבילה הנותן ישתמש בכלי (לשתיה וכדומה) לפני שישים בו את משלוח המנות, עכ"ל. אבל לכאורה עדיף מכ"ז, שלא להטבילו, ובאותו פתק להודיע להמקבל שהכלי צריך טבילה בברכה כדין. וכאשר חושש שהמקבל לא יטבילו, יעץ הגר"מ שטרנבוך שליט"א להטביל ולהשתמש בעצמו פעם א' קודם שיתן לחבירו" (כוס של אליהו פרק ט' סוף אות א')
4) Can one fulfill the mitzvah of mishlo’ach manos with food products that have passed their expiry date?
Seemingly this would depend on whether the item is edible or not. If it is still edible then it would be okay, however, if the item is inedible and it is going straight in the garbage then it would be a problem.
However, perhaps one could argue that the idea behind mishlo’ach manos is to increase friendship, and sending cheap products that have passed their expiry date may not achieve this, and on the contrary the recipient may be offended when receiving such things.
5) שאלה. ראובן פרסם מודעה שהוא זקוק מאוד למנה של חלב אֵם, בשביל התינוק שלו שמעון ראה את המודעה ואשתו המינקת תרמה חלב אֵם פחות מרביעית בשביל התינוק, וגם שלחה מנה של מזון מרוסק, האם האשה יצאה בזה מצות משלוח מנות, כי מן הדין חלב אם מותר לכל אדם ?
תשובה. הנה כתב הבן איש חי בספר אמרי בינה (חידודים במילי דעלמא אות צ) חידה: איך יתכן שאשה אחת גזר עליה המלך שתשב בבית האסורים לבדה עד שתמות, ולא יביאו לה אכילה ושתיה, והיה לה בת, והתחננה לפני המלך שיתן לה רשות שתבוא בכל יום חצי שעה עד שתמות, ונתן לה רשות בתנאי שי חפשו היטב בכליה, שמא תביא לה אוכל או מים, וכן עשו, וזאת האשה חיתה ארבע שבועות ולא מתה, ויתפלא המלך על הדבר הזה, והרבו לחקור ולדרוש איך יתכן שחיתה. והשיב: זאת הבת היה לה חלב הרבה, והיתה מינקת את אמה וחיתה בכך. ונראה שבאופן כזה הוה משלוח מנות ואם הביאה עוד מנה, יצאה ידי חובתה בהידור. אך אם הביאה עבור קטן יש לעיין ... ובעניננו נראה שאף לסוברים שאין יוצאים כששלח לקטן, מ"מ דין זה תלוי בשני הטעמים של משלוח מנות, דהתרומת הדשן (סימן קיא) כתב שהטעם כדי שיהא לכל אחד די סיפוקו לקיים הסעודה כדינא. אך בספר מנות הלוי (מגילת אסתר, ט יט) כתב שהטעם הוא להרבות השלום והריעות, והנה לטעם המנות הלוי נראה שלכו"ע יצא, כיון שאת המנות נתן לגדול, וזה ירבה אחוה וריעות כי הוא צריך לזה, אבל לטעם התרומת הדשן יש לעיין, דיתכן לומר כיון שחלב אם מותר לאוכלו, יתכן דיצא, ואף על פי שאין אד ם אוכל, והגע עצמך, מי שהביא משלוח מנות דגים ובשר עבור סעודת פורים, והוא נתנם לבניו הקטנים לאכול, ומסתמא לכו"ע יצא, והוא הדין הכא. ועוד וכי מי שישלח לחבירו מנות שאין רגילות לאוכלם כי אם ילדים קטנים, וכי לא יצא כאשר חבירו לא יפגע כי הוא אדם עני שאין ביכולתו לקנותם לילדיו. ונראה שאע"פ ששלח כמות קטנה של חלב, יצא ידי חובתו ... והכא למי שחסר לו עבור ילדו חלב אם, הרי זה מנה יקרת ערך. לכן מסתבר שהוא משלוח מנות מהודר".