והוצאתי, והצלתי, וגאלתי, ולקחתי – מכאן למדים ד' כוסות של יין בליל פסח (ו, ו-ז) (תוספת ברכה). יש לתמוה, למה ד' כוסות של יין דוקא, ולא של שאר מיני משקה כגון דבש? הלכה א'
למה כוס החמישי בליל פסח נקרא "כוסו של אליהו"? (הגר"א)
כשיש חתן וכלה בליל הסדר ומברכין ברכת המזון, ועכשיו צריכים לברך שבע ברכות, מה עושין? (משה. חיד"א. פתחי תשובה).
איזה מצוה עושים בכל יום בכל השנה לזכר הד' לשונות של גאולה, והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי? (רש"י).
ביאור ד' כוסות של יין
במיוסד על הפסוק בשיר השירים (א, ד) "נזכירה דודיך מיין". שיש ללמוד מזה שזכירה של אהבה תבוא מתוך משתה היין, ולכן תקנו חז"ל להזכיר סיפור אהבת ה' לבני ישראל ושגאלם ממצרים על ידי ד' כוסות של יין. (תוספת ברכה). שמבאר למה תקנו ג' מצות וד' כוסות ולא להיפך ד' מצות וג' כוסות. עיי"ש. ואילך)26 'ע(וראה לקו"ש חלק לו פ' וארא שיחה א'
כוס חמישי – כוסו של אליהו
בגמרא יש מחלוקת באם צריכים לקחת כוס חמישי בליל פסח, ולא נפסקה ההלכה, וכשיבוא אליהו יתברר ההלכה, לכן מוזגין כוס חמישי מספק, אבל אין שותין ממנו, וקוראין אותו "כוס של אליהו" לרמז שכשיבוא אליהו יברר לנו אודות כוס חמישי זה. (בשם הגר"א). (וראה לקו"ש חלק כז עמוד 48 ואילך).
שבע ברכות בליל הסדר
בדרכי משה על הטור סימן תעג אות ד', וז"ל: וכתב עוד כשצריך לברך שבע ברכות בליל פסח יברך ברכת המזון על כוס שלו ושבע ברכות על כוס של החתן.
החיד"א בשו"ת חיים שאל (ח"א סי' ע"ד) מביא ששמע שחכם אחד הורה, שיברך ברכת המזון על כוס בינוני וכן הכוס של השבע ברכות יהי' כוס בינוני, ואח"כ ישפוך ב' כוסות אלו לתוך כוס אחד גדול, ואז ישתה רק כוס אחד ולא יוסיף על ד' כוסות.
עוד כתב שם בחיד"א ששמע שחכם אחד הורה, שהכוסות של המסובים לא יהיו מלאות בשעת ברכת המזון, ואחר שבירך שבע ברכות על כוס, ישפוך מהכוס של שבע ברכות לכל הכוסות של המסובין למלאות כוסותיהן, ואז ישתו הם הכוס ברכת המזון שלהם, ובכך לא יוסיפו על הד' כוסות.
היעב"ץ, מובא בפתחי תשובה, אבן העזר סימן ס"ב ס"ק י"ח, שבכל ימות השנה מברכים ברכת המזון ושבע ברכות על ב' כוסות נפרדים, אבל בליל פסח יברכו שבע ברכות על כוס של ברכת המזון, שלא להוסיף על ד' כוסות, שהרי יש דיעה שבכל השנה יברכו שבע ברכות על אותו כוס של ברכת המזון, אלא שבכל השנה אין נוהגין כן, אבל בליל פסח ינהגו כן.
היעב"ץ מביא עוד עצה, הובא בפתחי תשובה שם, באם דוקא רוצים לברך שבע ברכות על כוס אחר ולא על כוס של ברכת המזון. שיברכו ברכת המזון על כוס אחד, וברכת שבע ברכות על כוס שני, ויניח הכוס של שבע ברכות להיות לו לכוס רביעי, וישתהו אחר הלל בסוף ליל הסדר.
בספר ברכות המים, הובא בפתחי תשובה שם, הורה שאחד מן המסובין יברך שש ברכות הראשונות מהשבע ברכות על כוסו, ואח"כ יברך הברכה השביעית, בורא פרי הגפן, המברך ברכת המזון. עיי"ש.
מצות ציצית – זכר לד' לשונות של גאולה
רש"י פ' שלח טו, מא: ציצית של ארבע כנפות הבגד לזכר ד' לשונות של גאולה.