האם נצטרך להביא קרבנות על השגגות בימות המשיח
Torah Papers | April 04, 2025
Print This Article
View Original PDF

האם נצטרך להביא קרבנות על השגגות בימות המשיח

Torah Papers | June 27, 2025

האם נצטרך להביא קרבנות על השגגות בימות המשיח?

רק המג"א הביאו בסימן שלג סק"ג, אך לא בסגנון של הלכה אלא "איתא במסכת שבת על רבי ישמעאל".

הגאון רבי חיים פאלאג'י (שימש ה"חכם באשי" (רב ראשי) בטורקיה לפני כ-150 שנה ואחד מגדולי המחברים לאורך הדורות) מנסה לתווך בין הדעות (שו"ת לב חיים או"ח סימן ל): אמנם נצטרך בעתיד להביא קרבנות על השגגות, אך אין צורך לנהל פנקסנות בימי הגלות, שכן משיח יריח אותנו ויורה באצבע כמה חטאות להשלים. כך אומר ישעיהו: "ויצא חוטר מגזע ישי ... והריחו ביראת ה'". ומה שרבי ישמעאל דיבר על כתיבה בפנקס, הייתה זו רק מדת חסידות שהחמיר לעצמו.

ומה שרבי ישמעאל כתב על פנקסו, ראו לקו"ש יח/416 הע' 51 שבימיו הייתה תקופה קצרה שניתנה רשות לבנות שוב את בית המקדש ולכן הוא חש כמו בימי הבית וכתב על פנקסו להביא חטאת.

האם נצטרך להביא קרבנות על השגגות בימות המשיח?

רק המג"א הביאו בסימן שלג סק"ג, אך לא בסגנון של הלכה אלא "איתא במסכת שבת על רבי ישמעאל".

הגאון רבי חיים פאלאג'י (שימש ה"חכם באשי" (רב ראשי) בטורקיה לפני כ-150 שנה ואחד מגדולי המחברים לאורך הדורות) מנסה לתווך בין הדעות (שו"ת לב חיים או"ח סימן ל): אמנם נצטרך בעתיד להביא קרבנות על השגגות, אך אין צורך לנהל פנקסנות בימי הגלות, שכן משיח יריח אותנו ויורה באצבע כמה חטאות להשלים. כך אומר ישעיהו: "ויצא חוטר מגזע ישי ... והריחו ביראת ה'". ומה שרבי ישמעאל דיבר על כתיבה בפנקס, הייתה זו רק מדת חסידות שהחמיר לעצמו.

ומה שרבי ישמעאל כתב על פנקסו, ראו לקו"ש יח/416 הע' 51 שבימיו הייתה תקופה קצרה שניתנה רשות לבנות שוב את בית המקדש ולכן הוא חש כמו בימי הבית וכתב על פנקסו להביא חטאת.

PDF Preview