הכשר על שנאה
Cyber Farbrengens | July 22, 2025
Print This Article
View Original PDF

הכשר על שנאה

Cyber Farbrengens | December 10, 2025

הבה ננסה למצוא השוואה לכך:
תארו לעצמכם אדם שיושב בבר בליל שבת, שותה בירה, ומקשיב למוזיקת רוק.
הוא נראה חסידי? לא ממש. נכון?
כעת, הלבישו עליו שטריימל וגרביים לבנות, כשהוא משוחח באידיש עתיקה.
עכשיו הוא נראה חסידי? עדיין לא, אני חושב. כי הוא מתנהג כמו פרחח, ולא משנה מתחת לאיזו תחפושת הוא מסתתר. הוא לא ירמה אף אחד.

כעת הבה ננסה משהו קצת שונה. הנה בחור שיושב ליד שולחן, מדבר בהתרגשות ובלהט נגד יהודים אחרים )או קבוצות אחרות של יהודים(. מה אתם רואים? "אני לא יודע", תאמרו לי, "אני צריך לראות את התמונה המלאה".

בסדר. הבה נעטר אותו בזקן ופאות, ונאפשר לו להמחיש את דבריו עם מעשה חסידי וציטוט מדברי חז"ל. נשמע כמו יהודי חסידי, לא? רוב הסיכויים שהוא ישכנע אותנו, ונתייחס לדבריו ברצינות.
אבל חכה רגע אחד! גם האיש הזה מתנהג כמו... פרחח? אולי.
אבל זה לא כל כך ברור, ובקלות הוא יכול להסוות את זה.

בנוגע לחורבן בית המקדש אומרת הגמרא )יומא דף 'טע" :(ב
"ראשונים שנתגלה עוונם – נתגלה קיצם, אחרונים שלא נתגלה עוונם – לא נתגלה קיצם"]בני בית המקדש הראשון שלא הסתירו את חטאיהם, פירש להם הנביא שבעוד שבעים שנה יחזרו לארצם. בני בית המקדש השני שלא נתגלה עוונם לפי שחטאו בסתר — לא נתגלה קצם מתי יגאלו )ביאור אבן ישראל(. ואכן, אין סוף לגלות )והיא נמשכת ונמשכת רחמנא לצלן[(.

מה זה אומר שבבית המקדש השני לא התגלו החטאים? האין אותה גמרא קובעת בבירור, ממש לפני המילים הללו, שהחטא שגרם לחורבן בית המקדש השני היה שנאת חינם? האם זה לא נכתב בצורה ברורה לא פחות מהחטאים שגרמו לחורבן בית המקדש הראשון )ראה רש"י ומהרש"א שם(?
אדמו"ר הזקן )בלקוטי תורה של שבת שעברה( מסביר זאת כך:
בבית המקדש הראשון, חטאיהם התגלו; במילים אחרות, הם בבירור היו חטאים באופן שלא ניתן לטעות בזה. לכן, הם מיהרו לזהות זאת ולשוב בתשובה, וכתוצאה מכך התקצרה הגלות. לעומת זאת, בבית המקדש השני, החטא היה שנאת חינם. זה לא היה חטא גלוי, כי האדם שאשם בזה תמיד משכנע את עצמו שזה לא חטא. "לי יש שנאת חינם?! יש לי את כל הסיבות בעולם להיות נגד האדם הזה!"
כתוצאה מכך, לא היה זה סביר שהם יחזרו בתשובה, דבר שהוביל לאורכה הבלתי נסבל של גלות זו.

בעיקרון, בבית המקדש הראשון, הם שמו הכשר על חזיר. מאחר שזו טעות שבבירור ניתנת לזיהוי, לא עבר זמן רב לפני שהסחורה המזוהמת הוסרה מהמדפים, וסללה את הדרך לבנייתו מחדש של בית המקדש.
בזמנינו, במקום זאת, אנחנו שמים הכשר על שניצל. כולם יודעים שהוא כשר. מי יחלום שההשגחה לא בסדר וצריכה תיקון. מכיון שכך, לא מתקנים את הבעיה, והיא נמשכת, ונמשכת, ונמשכת, רחמנא לצלן.

הבה ננסה למצוא השוואה לכך:
תארו לעצמכם אדם שיושב בבר בליל שבת, שותה בירה, ומקשיב למוזיקת רוק.
הוא נראה חסידי? לא ממש. נכון?
כעת, הלבישו עליו שטריימל וגרביים לבנות, כשהוא משוחח באידיש עתיקה.
עכשיו הוא נראה חסידי? עדיין לא, אני חושב. כי הוא מתנהג כמו פרחח, ולא משנה מתחת לאיזו תחפושת הוא מסתתר. הוא לא ירמה אף אחד.

כעת הבה ננסה משהו קצת שונה. הנה בחור שיושב ליד שולחן, מדבר בהתרגשות ובלהט נגד יהודים אחרים )או קבוצות אחרות של יהודים(. מה אתם רואים? "אני לא יודע", תאמרו לי, "אני צריך לראות את התמונה המלאה".

בסדר. הבה נעטר אותו בזקן ופאות, ונאפשר לו להמחיש את דבריו עם מעשה חסידי וציטוט מדברי חז"ל. נשמע כמו יהודי חסידי, לא? רוב הסיכויים שהוא ישכנע אותנו, ונתייחס לדבריו ברצינות.
אבל חכה רגע אחד! גם האיש הזה מתנהג כמו... פרחח? אולי.
אבל זה לא כל כך ברור, ובקלות הוא יכול להסוות את זה.

בנוגע לחורבן בית המקדש אומרת הגמרא )יומא דף 'טע" :(ב
"ראשונים שנתגלה עוונם – נתגלה קיצם, אחרונים שלא נתגלה עוונם – לא נתגלה קיצם"]בני בית המקדש הראשון שלא הסתירו את חטאיהם, פירש להם הנביא שבעוד שבעים שנה יחזרו לארצם. בני בית המקדש השני שלא נתגלה עוונם לפי שחטאו בסתר — לא נתגלה קצם מתי יגאלו )ביאור אבן ישראל(. ואכן, אין סוף לגלות )והיא נמשכת ונמשכת רחמנא לצלן[(.

מה זה אומר שבבית המקדש השני לא התגלו החטאים? האין אותה גמרא קובעת בבירור, ממש לפני המילים הללו, שהחטא שגרם לחורבן בית המקדש השני היה שנאת חינם? האם זה לא נכתב בצורה ברורה לא פחות מהחטאים שגרמו לחורבן בית המקדש הראשון )ראה רש"י ומהרש"א שם(?
אדמו"ר הזקן )בלקוטי תורה של שבת שעברה( מסביר זאת כך:
בבית המקדש הראשון, חטאיהם התגלו; במילים אחרות, הם בבירור היו חטאים באופן שלא ניתן לטעות בזה. לכן, הם מיהרו לזהות זאת ולשוב בתשובה, וכתוצאה מכך התקצרה הגלות. לעומת זאת, בבית המקדש השני, החטא היה שנאת חינם. זה לא היה חטא גלוי, כי האדם שאשם בזה תמיד משכנע את עצמו שזה לא חטא. "לי יש שנאת חינם?! יש לי את כל הסיבות בעולם להיות נגד האדם הזה!"
כתוצאה מכך, לא היה זה סביר שהם יחזרו בתשובה, דבר שהוביל לאורכה הבלתי נסבל של גלות זו.

בעיקרון, בבית המקדש הראשון, הם שמו הכשר על חזיר. מאחר שזו טעות שבבירור ניתנת לזיהוי, לא עבר זמן רב לפני שהסחורה המזוהמת הוסרה מהמדפים, וסללה את הדרך לבנייתו מחדש של בית המקדש.
בזמנינו, במקום זאת, אנחנו שמים הכשר על שניצל. כולם יודעים שהוא כשר. מי יחלום שההשגחה לא בסדר וצריכה תיקון. מכיון שכך, לא מתקנים את הבעיה, והיא נמשכת, ונמשכת, ונמשכת, רחמנא לצלן.

PDF Preview