עבודת ה' ביצר הטוב וביצר הרע
ליקוטי שמואל | August 08, 2025
Print This Article
View Original PDF

עבודת ה' ביצר הטוב וביצר הרע

ליקוטי שמואל | December 10, 2025

כתוב בפרשת "ואתחנן": "ואהבת את ה' א-לוקיך בכל לבבך", אומרת הגמרא: "בכל לבבך - בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע". לכאו' קשה, שהרי מובא במסכת אבות:" איזהו גיבור? הכובש את יצרו". א"כ, כיצד ניתן לעבוד את השם ביצר הרע אם צריך לכובשו?! ויש לומר, לכן דקדק התנא ואמר: "הכובש את יצרו", ולא "ההורג את יצרו", משום שאת יצר הרע אי אפשר להרוג אלא לכבוש, אין דרך לדכא אותו ולכלותו לגמרי, אלא מה?! צריך להניח לפניו גבולות ברורים, דהיינו, להיות "כובש", כלו' לא לתת לו להתפשט למקומות בלתי רצויים אלא להשתמש בו למטרות חיוביות בלבד.

כיצד??! דוגמאות: אמרו חז"ל:" הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" ~ מדוע?! כיון שמידות אלו הן ללא גבול ואין אדם יכול לשבוע מהם בחיי חיותו, לכן כל חייו יהיה במרדף אחריהם.

קנאה

רגש הקנאה יכול להתעורר בשל כל יתרון הקיים לאדם אחד על אחר. קנאה מתקיימת בעקבות הרצון להיות במצבו הקיים של אדם אחר. היא מתבססת על יתרון חומרי, גופני, שכלי, בזולת ומוצא שאדם רוחני, או נפשי.

צד שלילי: אדם מקנא במטרה להוריד מחברו, או משום שעינו צרה בהישגים של חברו.
צד חיובי: קנאה שלא באה להוריד את הזולת אלא נותנת שאיפה להשיג את אותן מעלות, אך לא במטרה להורידו. והוא מה שאמרו חז"ל: "קנאת סופרים תרבה חוכמה". קנאה הגורמת לנו לרצות להתקדם, להשתפר ולהיות אנשים טובים יותר קנאה המעוררת אותנו להתחזק ביראת שמיים, במידות טובות, בשמחה, באמונה, בוויתור, בחריצות וכו', היא המכונה "קנאת סופרים, תרבה חכמה".

תאווה

תאוות גופניות: כגון: כסף, אוכל, משגל, וכו'. אמרו חז"ל:" אין אדם מת וחצי תאוותו בידו", כלו' אפילו חצי ממה שהוא התאווה בימי חייו לא קיבל, כיון שהתאווה אין לה סוף.

תאוות הכסף

צד שלילי: אמרו חז"ל: "יש לו מנה, רוצה מאתים", אדם שרודף אחרי כסף כדי לקנות עוד כסף, לעולם לא ישיג את הכסף.
צד חיובי: חיזור אחר כסף למטרות צדקה, או כדי לפרנס משפחתו בכבוד, וכיוצא בזה.

תאוות המשגל

צד שלילי: אמרו חז"ל: "אבר קטן יש לו לאדם, מרעיבו – שבע, משביעו רעב!!"
צד חיובי: כשאדם משתמש בה לשם מצוות "פרו ורבו", להשכין שלום בית, להישמר מיצר הרע ומחטאים אחרים.

תאוות האכילה

צד שלילי: אכילה שאין מטרתה למלא את הצרכים החיוניים של הגוף, אלא להנאה בלבד.
צד חיובי: אכילה לשם קיום הגוף, אכילה כדי לענג שבתות וימים טובים, אכילה כדי לבוא לידי שמחה, וכיוצא בזה.

כבוד

רצון האדם שהחברה תפגין כלפיו יחס מעריך.

צד שלילי: אדם שדורש יחס מעריך באופן מוגזם מהצלחות מדומות וחומריות, כגון: עושר, יופי, ייחוס, תארים.
צד חיובי: כבוד תורה, כבוד ה', כבוד עם ישראל, אדם נמנע מחטאים כדי לא לפגוע בכבוד עצמו, אדם הוא צלם א-לוקים וחובה על האדם לכבד את הופעתו ואת צלמו. כך כתוב בגמרא מסכת שבת על הפסוק כל פעל ה' למענהו רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונהו שנאמר כל פעל ה' למענהו" ~ בשביל קונהו. אדם הרואה בריות נאות אומר ברוך שככה לו בעולמו.

העולה מדברנו: לא ניתן "להרוג" את "יצר הרע", צריך להילחם נגדו בצדדים השליליים שבו, ולהשלים אתו בצדדים החיוביים שבו, אדם צריך "לכבוש" את יצרו ולנתב את מידותיו לאפיקים הרצויים, וזה פירוש הפסוק: "בכל לבבך"~ ביצר טוב וביצר רע, לאהוב את ה' בכל הלבבות ולנצל את כל נטיותיו השונות, גם אלה ששורשם ביצר רע, וליצור מהם דרך בעבודת ה' ובקיום מצוות!!

כתוב בפרשת "ואתחנן": "ואהבת את ה' א-לוקיך בכל לבבך", אומרת הגמרא: "בכל לבבך - בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע". לכאו' קשה, שהרי מובא במסכת אבות:" איזהו גיבור? הכובש את יצרו". א"כ, כיצד ניתן לעבוד את השם ביצר הרע אם צריך לכובשו?! ויש לומר, לכן דקדק התנא ואמר: "הכובש את יצרו", ולא "ההורג את יצרו", משום שאת יצר הרע אי אפשר להרוג אלא לכבוש, אין דרך לדכא אותו ולכלותו לגמרי, אלא מה?! צריך להניח לפניו גבולות ברורים, דהיינו, להיות "כובש", כלו' לא לתת לו להתפשט למקומות בלתי רצויים אלא להשתמש בו למטרות חיוביות בלבד.

כיצד??! דוגמאות: אמרו חז"ל:" הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם" ~ מדוע?! כיון שמידות אלו הן ללא גבול ואין אדם יכול לשבוע מהם בחיי חיותו, לכן כל חייו יהיה במרדף אחריהם.

קנאה

רגש הקנאה יכול להתעורר בשל כל יתרון הקיים לאדם אחד על אחר. קנאה מתקיימת בעקבות הרצון להיות במצבו הקיים של אדם אחר. היא מתבססת על יתרון חומרי, גופני, שכלי, בזולת ומוצא שאדם רוחני, או נפשי.

צד שלילי: אדם מקנא במטרה להוריד מחברו, או משום שעינו צרה בהישגים של חברו.
צד חיובי: קנאה שלא באה להוריד את הזולת אלא נותנת שאיפה להשיג את אותן מעלות, אך לא במטרה להורידו. והוא מה שאמרו חז"ל: "קנאת סופרים תרבה חוכמה". קנאה הגורמת לנו לרצות להתקדם, להשתפר ולהיות אנשים טובים יותר קנאה המעוררת אותנו להתחזק ביראת שמיים, במידות טובות, בשמחה, באמונה, בוויתור, בחריצות וכו', היא המכונה "קנאת סופרים, תרבה חכמה".

תאווה

תאוות גופניות: כגון: כסף, אוכל, משגל, וכו'. אמרו חז"ל:" אין אדם מת וחצי תאוותו בידו", כלו' אפילו חצי ממה שהוא התאווה בימי חייו לא קיבל, כיון שהתאווה אין לה סוף.

תאוות הכסף

צד שלילי: אמרו חז"ל: "יש לו מנה, רוצה מאתים", אדם שרודף אחרי כסף כדי לקנות עוד כסף, לעולם לא ישיג את הכסף.
צד חיובי: חיזור אחר כסף למטרות צדקה, או כדי לפרנס משפחתו בכבוד, וכיוצא בזה.

תאוות המשגל

צד שלילי: אמרו חז"ל: "אבר קטן יש לו לאדם, מרעיבו – שבע, משביעו רעב!!"
צד חיובי: כשאדם משתמש בה לשם מצוות "פרו ורבו", להשכין שלום בית, להישמר מיצר הרע ומחטאים אחרים.

תאוות האכילה

צד שלילי: אכילה שאין מטרתה למלא את הצרכים החיוניים של הגוף, אלא להנאה בלבד.
צד חיובי: אכילה לשם קיום הגוף, אכילה כדי לענג שבתות וימים טובים, אכילה כדי לבוא לידי שמחה, וכיוצא בזה.

כבוד

רצון האדם שהחברה תפגין כלפיו יחס מעריך.

צד שלילי: אדם שדורש יחס מעריך באופן מוגזם מהצלחות מדומות וחומריות, כגון: עושר, יופי, ייחוס, תארים.
צד חיובי: כבוד תורה, כבוד ה', כבוד עם ישראל, אדם נמנע מחטאים כדי לא לפגוע בכבוד עצמו, אדם הוא צלם א-לוקים וחובה על האדם לכבד את הופעתו ואת צלמו. כך כתוב בגמרא מסכת שבת על הפסוק כל פעל ה' למענהו רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונהו שנאמר כל פעל ה' למענהו" ~ בשביל קונהו. אדם הרואה בריות נאות אומר ברוך שככה לו בעולמו.

העולה מדברנו: לא ניתן "להרוג" את "יצר הרע", צריך להילחם נגדו בצדדים השליליים שבו, ולהשלים אתו בצדדים החיוביים שבו, אדם צריך "לכבוש" את יצרו ולנתב את מידותיו לאפיקים הרצויים, וזה פירוש הפסוק: "בכל לבבך"~ ביצר טוב וביצר רע, לאהוב את ה' בכל הלבבות ולנצל את כל נטיותיו השונות, גם אלה ששורשם ביצר רע, וליצור מהם דרך בעבודת ה' ובקיום מצוות!!

PDF Preview