מבארים חז"ל: תרי"ג המצוות יוצרות ביחד שלמות בנפשו וגופו של האדם. רמ"ח מצוות עשה כנגד רמ"ח איברים שיש באדם. לעומתם שס"ה מצוות לא תעשה כנגד שס"ה גידים שבאדם. כאשר משלים האדם את כל המצוות נשלם גופו ונשלמת נפשו. כל סטייה קטנה יכולה לאבד את האיזון והאדם לא יהיה שלם. משל למה הדבר דומה: לאדם שיש לו שעון ענק ובא חברו הטוב ורואה אותו מפרק את השעון לחלקים, ויותר מ -500 חלקים מונחים לפניו. הוא מבקש ממנו בורג אחד והחבר מסרב. "מדוע"? מתפלא החבר, "וכי אינך אוהב אותי, איזה מין חבר אתה"? והנה משיב בעל השעון: "תבין, כל החלקים שאתה רואה מרכיבים שעון אחד גדול. אם אתן לך, ולו רק את החלק הקטן ביותר, כל השעון לא יהיה שווה". כך הוא הנמשל: אם אדם לוקח/גורע מצווה אחת או מוסיף מצווה אחת, השעון=נפשו וגופו לא יתפקדו, ולא יגיעו לשלמות הנדרשת. רק בקיום המצוות בצורה מדויקת ניתן להגיע לשלמות.