מצוה לא תראה את שור אחיך או שיו נדחים
Ba'er Heitev | September 05, 2025
Print This Article
View Original PDF
והנה הרב האלשיך ביאר פ' זו שהוא מצוה לרדוף אחר הרשעים ולהחזירן בתשובה, כי הכל אחדות אחד, וז"ש לא תראה שור של הקדוש ברוך הוא הנק' אחיך נדחים והתעלמת וכו' יעו"ש. ולי נראה לפרש כפשוטו אחיך ממש, והוא דיש להקשות מאי לא תראה, דהל"ל כי תראה וכו'. ונראה לי דאיתא במשנה דנגעים (פ"ב מ"ב), בית אפל אין פותחין בו חלונות לראות הנגע. לבאר זה על פי רמז מוסר, דאי' בזוהר (ויחי רלט ע"א) אל תתחר במרעים, שלא לראות במקום שחוטאים אז צריך למחות בהם וכו': ובזה יובן בית אפל שאין רואה בו שום חטא, וכמ"ש בפסוק ואם זרחה השמש (שמות כב, ב), ותרגם אונקלוס אם עיני סהדיא נפלת עלוהי וכו'. ואין צריך לפתוח בו חלונות שיבוא בו אור השמש, ר"ל שיחזר אחר עדים כדי לראות הנגע והחטא, שאינו מחויב בזה וכנ"ל וק"ל: וכו' ספר תולדות יעקב יוסף - פרשת כי תצא - אות יג
View The Full Article (PDF)