אם חפץ בנו ה' – אמונה והתמודדות
ליקוטי שמואל | June 20, 2025
Print This Article
View Original PDF

אם חפץ בנו ה' – אמונה והתמודדות

ליקוטי שמואל | December 10, 2025

' "אִ ם חָ פֵץ בָנו ה ''

אומרים יהושע בן נון וכלב בן יפונה : "אִ ם חָ פֵץ בָנו ה ' וְּהֵבִ יא אֹתָ נו אֶל הָאָרֶ ץ הַזֹאת, ונְּתָ נָהּ לָנו אֶרֶ ץ, אֲשֶ ר הִ וא זָבַת חָלָב ודְּ בָש. אַ ךְ בַה', אַל תִ מְּ רֹדו, וְּאַ תֶ ם אַל "תִ ירְּ או אֶ ת עַם הָאָרֶ ץ , כִי לַחְּ מֵנו הֵם ; סָ ר צִ לָם מֵעֲלֵיהֶם וה ' אִ תָ נו , אַל תִ ירָ אֻם

הם בעצם אומרים דבר כל כך נפלא לעם ישראל , "אם חפץ בנו ה' " , תהיו בטוחים באהבתו של הקב "ה! ואל תבטחו בזכויות שלכם... וזה יסוד נפלא שעלינו לזכור בכל יום '!ה' לא חייב לנו כלום ואם זכינו – זה רק בגלל שחפץ בנו ה,

, בלא עזרת הבורא , אי אפשר לעבור את מפתן הבית , אבל עם עזרתו של הבורא" , אפשר לבקוע את הים" , וכל הפרשה הזו ללמדנו: לסמוך רק על חסדי שמיים בכל דבר ! כי בלעדי ה ' שום דבר לא יצלח

החטא של המרגלים היה לא רק שהביאו דיבת הארץ , אלא גם שהם החלו לחשבן , אם אפשר או אי אפשר... "לֹא נוכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִי חָ זָק הוא מִ מֶנּו " , רק שהם פספסו את האמונה שאם הקב "ה אומר לעלות – חייבת להיות אפשרות לעלות ! אך תחשבנו ! יכולות של הקב "ה ! אתה קטן מידיי

החטא של המרגלים הוא , שהם הלכו לפי ההיגיון שלהם וההבנה שלהם , שאי אפשר להילחם. ומה אמרו כלב ויהושע : "עלה נעלה כי יכול נוכל לה, אומר רש"י , אפילו אם ה ' יגיד לך תעלו לשמיים , תעלו בסולמות ותצליחו ...אם הקב "ה !אומר לך לעלות – יש לך אפשרות לעלות

וזו הייתה הטעות שלהם! נכון אנחנו לא יכולים להילחם , אבל אם הקב"ה אמר שאפשר – אז אני יכול! נכון שלפי היכולות שלך אין סיכוי , אבל אם הקב"ה שותף בחיים !שלנו , אז "יכול נוכל לה" ואז נצליח בכל דבר

החיים נועדו להתמודדות ... וזה לא הולך לפי תכניות בני האדם , אלא לפי תוכנית א -לוקית בלבד ! ולא נוכל למצוא הגיון בתוכנית הא-לוקית ... ויהיו הפתעות ולא יודעים ! למה לצפות! וכשיש קשיים וניסיונות ודברים לא ברורים לך , דעי לך שאת בכיוון הנכון ובזה שתחזיקי חזק ותקבלי שזה מאת ה' ותלמדי גם לשמוח ולחייך ועל כל דבר שתגידי אוף... ולמה? כל אוף מרחיק אותך מהמטרה וכל קבלה של הדברים מקרבת אותך אל "המטרה... לדעת לקחת את הדברים באמונה ובתפילה ... ו"חוכמת נשים בנתה ביתה

כשאת רואה את בעלך כמו אגוז שאת לא מצליחה לפצח... או יש לך בת שהיא כמו ... אגוז ואת לא מצליחה אתה... דעי לך שהנה את רואה בצורה גלויה את השליחות שלך " את נועדת להיות העזר כנגדה! תסתכלי על כל אגוז שיש בחייך ותאמרי : "יכול נוכל לה בחסדי שמיים אני יצליח! ה' יהיה בעזרי! ה' איתי... ודווקא בזכות הילד האגוז הזה את , גודלת... דווקא בזכותו! שאת מתאפקת ולומדת לוותר , דרכו את לומדת לקבל , דרכו את לומדת להתמודד , הוא עושה לך בית ספר לחיים! אז תגידי לה' תודה רבה הכי הרבה על הילד הזה! כי בזכותו את גודלת והופכת לאצילת נפש... "בזיעת אפך תאכל לחם" , כל ... דבר שאתה רוצה להשיג אותו , זה בעמל וצריך להשיג בעמל ובזיעה... לא איך שבא לך ' ...אלא בעבודת המידות דווקא! כך גדל האדם , כך גדל עבד ה

:" מי שאומר קשה לי , אני לא בנוי לזה... יופי שקשה לך! אומר הרב דיאמנט שליט"א מסכן מי שלא קשה לו " , זה המבט היהודי... לקחת את הכול , את הנקודה הקשה , שזו !החובה שלי! זה רצון הבורא ופה אני צריך להשקיע ולגדול עם זה

' "אִ ם חָ פֵץ בָנו ה ''

אומרים יהושע בן נון וכלב בן יפונה : "אִ ם חָ פֵץ בָנו ה ' וְּהֵבִ יא אֹתָ נו אֶל הָאָרֶ ץ הַזֹאת, ונְּתָ נָהּ לָנו אֶרֶ ץ, אֲשֶ ר הִ וא זָבַת חָלָב ודְּ בָש. אַ ךְ בַה', אַל תִ מְּ רֹדו, וְּאַ תֶ ם אַל "תִ ירְּ או אֶ ת עַם הָאָרֶ ץ , כִי לַחְּ מֵנו הֵם ; סָ ר צִ לָם מֵעֲלֵיהֶם וה ' אִ תָ נו , אַל תִ ירָ אֻם

הם בעצם אומרים דבר כל כך נפלא לעם ישראל , "אם חפץ בנו ה' " , תהיו בטוחים באהבתו של הקב "ה! ואל תבטחו בזכויות שלכם... וזה יסוד נפלא שעלינו לזכור בכל יום '!ה' לא חייב לנו כלום ואם זכינו – זה רק בגלל שחפץ בנו ה,

, בלא עזרת הבורא , אי אפשר לעבור את מפתן הבית , אבל עם עזרתו של הבורא" , אפשר לבקוע את הים" , וכל הפרשה הזו ללמדנו: לסמוך רק על חסדי שמיים בכל דבר ! כי בלעדי ה ' שום דבר לא יצלח

החטא של המרגלים היה לא רק שהביאו דיבת הארץ , אלא גם שהם החלו לחשבן , אם אפשר או אי אפשר... "לֹא נוכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִי חָ זָק הוא מִ מֶנּו " , רק שהם פספסו את האמונה שאם הקב "ה אומר לעלות – חייבת להיות אפשרות לעלות ! אך תחשבנו ! יכולות של הקב "ה ! אתה קטן מידיי

החטא של המרגלים הוא , שהם הלכו לפי ההיגיון שלהם וההבנה שלהם , שאי אפשר להילחם. ומה אמרו כלב ויהושע : "עלה נעלה כי יכול נוכל לה, אומר רש"י , אפילו אם ה ' יגיד לך תעלו לשמיים , תעלו בסולמות ותצליחו ...אם הקב "ה !אומר לך לעלות – יש לך אפשרות לעלות

וזו הייתה הטעות שלהם! נכון אנחנו לא יכולים להילחם , אבל אם הקב"ה אמר שאפשר – אז אני יכול! נכון שלפי היכולות שלך אין סיכוי , אבל אם הקב"ה שותף בחיים !שלנו , אז "יכול נוכל לה" ואז נצליח בכל דבר

החיים נועדו להתמודדות ... וזה לא הולך לפי תכניות בני האדם , אלא לפי תוכנית א -לוקית בלבד ! ולא נוכל למצוא הגיון בתוכנית הא-לוקית ... ויהיו הפתעות ולא יודעים ! למה לצפות! וכשיש קשיים וניסיונות ודברים לא ברורים לך , דעי לך שאת בכיוון הנכון ובזה שתחזיקי חזק ותקבלי שזה מאת ה' ותלמדי גם לשמוח ולחייך ועל כל דבר שתגידי אוף... ולמה? כל אוף מרחיק אותך מהמטרה וכל קבלה של הדברים מקרבת אותך אל "המטרה... לדעת לקחת את הדברים באמונה ובתפילה ... ו"חוכמת נשים בנתה ביתה

כשאת רואה את בעלך כמו אגוז שאת לא מצליחה לפצח... או יש לך בת שהיא כמו ... אגוז ואת לא מצליחה אתה... דעי לך שהנה את רואה בצורה גלויה את השליחות שלך " את נועדת להיות העזר כנגדה! תסתכלי על כל אגוז שיש בחייך ותאמרי : "יכול נוכל לה בחסדי שמיים אני יצליח! ה' יהיה בעזרי! ה' איתי... ודווקא בזכות הילד האגוז הזה את , גודלת... דווקא בזכותו! שאת מתאפקת ולומדת לוותר , דרכו את לומדת לקבל , דרכו את לומדת להתמודד , הוא עושה לך בית ספר לחיים! אז תגידי לה' תודה רבה הכי הרבה על הילד הזה! כי בזכותו את גודלת והופכת לאצילת נפש... "בזיעת אפך תאכל לחם" , כל ... דבר שאתה רוצה להשיג אותו , זה בעמל וצריך להשיג בעמל ובזיעה... לא איך שבא לך ' ...אלא בעבודת המידות דווקא! כך גדל האדם , כך גדל עבד ה

:" מי שאומר קשה לי , אני לא בנוי לזה... יופי שקשה לך! אומר הרב דיאמנט שליט"א מסכן מי שלא קשה לו " , זה המבט היהודי... לקחת את הכול , את הנקודה הקשה , שזו !החובה שלי! זה רצון הבורא ופה אני צריך להשקיע ולגדול עם זה

PDF Preview