Questions To Rabbi Mandel: Paramount Importance of Emuna and Bitachon
Bitachon Weekly | September 04, 2024
Print This Article
View Original PDF

Questions To Rabbi Mandel: Paramount Importance of Emuna and Bitachon

Bitachon Weekly | June 20, 2025

Questions To Rabbi Mandel

Paramount Importance of Emuna and Bitachon

Question: Why is there such a focus on Emuna and Bitachon these days? Shouldn't we be learning other things?

Answer: R' Matisyahu Salomon Zatzal once said, that this Dor, the Tikun for their Neshamos is that they need more Emuna and Bitachon. In the last days of the world, there's a desperate need to excel in that area. That's why Hashem makes difficulties, because people need to excel. This is extremely important; it's the basic Yesod of the whole universe. You are tested: Do you believe that Hashem is good? Do you believe that He will help you? That's the #1 paramount importance. That's why people have all these issues, because Hashem wants your Emuna and Bitachon. These tests make it real, and the Zechusim are way more than anything else we're going to do; more than Torah, Avoda, and Gemilus Chasadim. By making us work on Emuna and Bitachon; by pushing us in that direction, Hashem is doing us a favor. We need it to work it out here, to work it out there, and to work it out all over.

Question: L’chavod HaGaon HaTzaddik Maran HaRav Reb Yehuda Mandel Shlita. I really appreciate the Rav’s Chizuk and words of Bitachon. If one has Bitachon that Hashem is going to send him a Yeshua, then how can he “ask” Hashem to send him the Yeshua? By asking, he is showing that he does not fully believe that the Yeshua is coming? (see footnote below)

Answer: There are different Madregos. There's a Madrega that you don't even have to ask. Normally speaking, you do both, because real, real Bitachon is super high, not everybody is Zoche to it; so we do both. We ask, and we also have Bitachon. Especially a Tefilla MiToch Bitachon (Tefila that comes from your Bitachon) has a lot of power. (Ramchal).

ענין זה כבר נפתח בספר יוסף לקח (פירוש מגילת אסתר ל הגאון כ מוהר"ר אליעזר אשכנזי בן כמ"ר אליה הרופא ז"ל , נדפס לראשונה בקרימונה בשנת פורי"ם לפ"ק (של"ו) עה"פ לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִמְּצְּאִים בְּשׁוּשָּׁן וְּצוּמוּ עָּלַי, ד טז) ואומרה "צוּמוּ עָּלַי" יש לדקדק , שהלא עליהם ועל בניהם וטפם הם צמים , ומאי וְּצוּמוּ "עָּלַי ," אבל נראה שאותה הצדקת היתה בו טחת בטחון מוחלט , ולא הית ה מסתפקת כלל בתשועת ה', וע ם כל זה היתה מתענ י ת ומתפללת וז ועקת לה ,'כמו שנאמר במזמ ו ר אילת השחר שאמרו רז"ל שנאמר עליה ,ששם נאמר (תהלים כב ה -ו )בְּךָ בָּטְּחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְּחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ , אֵלֶיךָ זָּעֲקוּ וְּנִמְּלָּטוּ בְּךָ בָּטְּחוּ וְּלֹא בוֹשׁוּ , ואמר כן שלהיות אמת הבטחון בלתי הסתפק כלל , הנה הזעקה תהיה בושת וחסרון ,ולכך אמר שע ם היות שלעולם כשבטחו אבותינו בך מעו ל ם לא עז בת ם, והצלתם מכל צר , באופן שלא היה להם לזעוק רק לבטוח , כי האדם כשבוטח בנדיבים , ולפעמים מפיק רצונו ולפעמים אינו מפיק , א"כ צריך ודאי בכל פעם לזעוק ולהתחנ ן לפני הנדי בים ההם כדי שיפיקו רצונו , אמ נם כאשר הנדיבים ההם מעו לם לא מנעו טובתם ממנו בכל מה שבטח עליה ם, הרי ה זעקה בושת וחסרון, שכנראה הוא מסתפק בנדיבים ההם אם יעמדו על מנהגם הטוב להפיק לו הרצון במה שבוטח עליהם . והנה אסתר בראותה כן אמרה שעם היות לבה בטוח בטחון שלם ומוחלט באין ספק כלל בתשועת ה' לעמו, הנה עשתה ק"ו ואמרה, הנה אבותינו לעולם בטחו בך, ולעולם הצלת אותם, אחת מהם לא נעדר, ועם כל זה אֵלֶיךָ זָּעֲקוּ וְּנִמְּלָּטוּ , שכיון שזעקו לא היה ראוי שימלטו מן הצרה שזעקו ממנה, הואיל שבכל מה שבטחו לעולם הצלת אותם ,היה להם לבטוח ולא לזעוק , ועם כל זה שזעקו, נמלטו, ובך בטחו ולא בושו מלזעוק עם היות הבטחון שלם ומוחלט, ואם אבותינו עם היות להם הבטחון המוחלט זעקו ולא בושו, אנכי תולעת ולא איש כל שכן וק"ו. וזה אמרה אסתר פה, שלבה היה בטוח מאד מאין ספק כלל בתשועת ה', ולכן אמרה וְּצוּמוּ "עָּלַי ," לא עליכם ועל בניכם, כי אין לי ספק בתשועת ה', אבל כל יראתה היתה שלא תבא לידי עבירה בבואה אל המלך בלתי קריאה ובלתי אונס, ולפיכך אמרה וְּצוּמוּ "עָּלַי ", כלומר אתם בטוחים, ואני לבי בטוח בהצלתכם, אבל יראתי עלי, ורצתה שיצומו ויתפללו שלא תבוא לידי עבירה, ואם ח"ו תבוא, שיתכפר, שאומרו צוּמוּ "עָּלַי " כאומר "הביאו עלי כפרה".

אוצרות רמח"ל (דרוש בענין הקיווי, עמ' רמו ) וכל המקוה תפלתו עולה בלי אמצעי, לא ע"י מלאך, אלא "לישועתך" דייקא, כמו שמדבר לנוכח, לא על ידי שליח, כי הוא קו הבוקע ונוקב ועולה עד ה' ממש.

You can submit your questions to Rabbi Mandel by emailing them to [email protected]

Questions To Rabbi Mandel

Paramount Importance of Emuna and Bitachon

Question: Why is there such a focus on Emuna and Bitachon these days? Shouldn't we be learning other things?

Answer: R' Matisyahu Salomon Zatzal once said, that this Dor, the Tikun for their Neshamos is that they need more Emuna and Bitachon. In the last days of the world, there's a desperate need to excel in that area. That's why Hashem makes difficulties, because people need to excel. This is extremely important; it's the basic Yesod of the whole universe. You are tested: Do you believe that Hashem is good? Do you believe that He will help you? That's the #1 paramount importance. That's why people have all these issues, because Hashem wants your Emuna and Bitachon. These tests make it real, and the Zechusim are way more than anything else we're going to do; more than Torah, Avoda, and Gemilus Chasadim. By making us work on Emuna and Bitachon; by pushing us in that direction, Hashem is doing us a favor. We need it to work it out here, to work it out there, and to work it out all over.

Question: L’chavod HaGaon HaTzaddik Maran HaRav Reb Yehuda Mandel Shlita. I really appreciate the Rav’s Chizuk and words of Bitachon. If one has Bitachon that Hashem is going to send him a Yeshua, then how can he “ask” Hashem to send him the Yeshua? By asking, he is showing that he does not fully believe that the Yeshua is coming? (see footnote below)

Answer: There are different Madregos. There's a Madrega that you don't even have to ask. Normally speaking, you do both, because real, real Bitachon is super high, not everybody is Zoche to it; so we do both. We ask, and we also have Bitachon. Especially a Tefilla MiToch Bitachon (Tefila that comes from your Bitachon) has a lot of power. (Ramchal).

ענין זה כבר נפתח בספר יוסף לקח (פירוש מגילת אסתר ל הגאון כ מוהר"ר אליעזר אשכנזי בן כמ"ר אליה הרופא ז"ל , נדפס לראשונה בקרימונה בשנת פורי"ם לפ"ק (של"ו) עה"פ לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִמְּצְּאִים בְּשׁוּשָּׁן וְּצוּמוּ עָּלַי, ד טז) ואומרה "צוּמוּ עָּלַי" יש לדקדק , שהלא עליהם ועל בניהם וטפם הם צמים , ומאי וְּצוּמוּ "עָּלַי ," אבל נראה שאותה הצדקת היתה בו טחת בטחון מוחלט , ולא הית ה מסתפקת כלל בתשועת ה', וע ם כל זה היתה מתענ י ת ומתפללת וז ועקת לה ,'כמו שנאמר במזמ ו ר אילת השחר שאמרו רז"ל שנאמר עליה ,ששם נאמר (תהלים כב ה -ו )בְּךָ בָּטְּחוּ אֲבֹתֵינוּ בָּטְּחוּ וַתְּפַלְּטֵמוֹ , אֵלֶיךָ זָּעֲקוּ וְּנִמְּלָּטוּ בְּךָ בָּטְּחוּ וְּלֹא בוֹשׁוּ , ואמר כן שלהיות אמת הבטחון בלתי הסתפק כלל , הנה הזעקה תהיה בושת וחסרון ,ולכך אמר שע ם היות שלעולם כשבטחו אבותינו בך מעו ל ם לא עז בת ם, והצלתם מכל צר , באופן שלא היה להם לזעוק רק לבטוח , כי האדם כשבוטח בנדיבים , ולפעמים מפיק רצונו ולפעמים אינו מפיק , א"כ צריך ודאי בכל פעם לזעוק ולהתחנ ן לפני הנדי בים ההם כדי שיפיקו רצונו , אמ נם כאשר הנדיבים ההם מעו לם לא מנעו טובתם ממנו בכל מה שבטח עליה ם, הרי ה זעקה בושת וחסרון, שכנראה הוא מסתפק בנדיבים ההם אם יעמדו על מנהגם הטוב להפיק לו הרצון במה שבוטח עליהם . והנה אסתר בראותה כן אמרה שעם היות לבה בטוח בטחון שלם ומוחלט באין ספק כלל בתשועת ה' לעמו, הנה עשתה ק"ו ואמרה, הנה אבותינו לעולם בטחו בך, ולעולם הצלת אותם, אחת מהם לא נעדר, ועם כל זה אֵלֶיךָ זָּעֲקוּ וְּנִמְּלָּטוּ , שכיון שזעקו לא היה ראוי שימלטו מן הצרה שזעקו ממנה, הואיל שבכל מה שבטחו לעולם הצלת אותם ,היה להם לבטוח ולא לזעוק , ועם כל זה שזעקו, נמלטו, ובך בטחו ולא בושו מלזעוק עם היות הבטחון שלם ומוחלט, ואם אבותינו עם היות להם הבטחון המוחלט זעקו ולא בושו, אנכי תולעת ולא איש כל שכן וק"ו. וזה אמרה אסתר פה, שלבה היה בטוח מאד מאין ספק כלל בתשועת ה', ולכן אמרה וְּצוּמוּ "עָּלַי ," לא עליכם ועל בניכם, כי אין לי ספק בתשועת ה', אבל כל יראתה היתה שלא תבא לידי עבירה בבואה אל המלך בלתי קריאה ובלתי אונס, ולפיכך אמרה וְּצוּמוּ "עָּלַי ", כלומר אתם בטוחים, ואני לבי בטוח בהצלתכם, אבל יראתי עלי, ורצתה שיצומו ויתפללו שלא תבוא לידי עבירה, ואם ח"ו תבוא, שיתכפר, שאומרו צוּמוּ "עָּלַי " כאומר "הביאו עלי כפרה".

אוצרות רמח"ל (דרוש בענין הקיווי, עמ' רמו ) וכל המקוה תפלתו עולה בלי אמצעי, לא ע"י מלאך, אלא "לישועתך" דייקא, כמו שמדבר לנוכח, לא על ידי שליח, כי הוא קו הבוקע ונוקב ועולה עד ה' ממש.

You can submit your questions to Rabbi Mandel by emailing them to [email protected]

PDF Preview