אין צור כאלוקינו
אמרו חז"ל בפרק הדיבור בברכות דף י"ב ע"א: "משה רבינו אמר: מי כמוך באלים ה', מי כמוך נאדר בקודש, נורא תהילות עושה פלא. חנה אמרה: אין קדוש כה', כי אין בלתך ואין צור כאלוקינו".
ופירש רש"י: אין צור כאלוקינו – אין צייר כאלוקינו, שמצייר דמות באשה ונותן לה ולד.
וזהו עניין הפירוש של הדיבור העליון – מקור ד"ב במשלישית, התחתון שבאצילות, שהוא שורש המעשה.
שלוש מדרגות בעולמות
ואפשר לומר, עניין ג' משלישים דתפארת – עולמות בי"ע, עולם האצילות, ועולמות עליונים.
כמו שאמרו חז"ל: "שבעת אלפים שנה – שבעה עולמות".
וזהו עניין ג' פעמים "קדוש".
אך רק בבחינת האור המאיר בעולמות, לא בעצמותו יתברך. כמו שנאמר: "מודים אנחנו לך".
והנה הבינה היא המשכן השלישי האחרון של תפארת, והיא מקור הנבראים.
וזהו עניין "ילכו ממך" – לשון רבים, שהם התולדות, בבחינת שלישית התפארת.
אך למעלה מזה – אין להם שורש, אלא בבחינת עצמותו יתברך.
גם בבחינת שליש העליון של מדת התפארת, וזהו "ובשנה החמישית תוסיפו לכם" – תוספת אור למעלה, בבחינת הדלות, עניין יניקות החיצונים.
המשמעות של אין צור כאלוקינו
כמו שנאמר: "אין צור כאלוקינו" – אין צייר כאלוקינו. כמו שכתוב: "אין קדוש כה', כי אין בלתך ואין צור כאלוקינו".
וכן אמרו חז"ל: "אין צור כאלוקינו – אין צייר כאלוקינו".
וכן במדרש: "אין צור כאלוקינו – אין צייר כאלוקינו, שמצייר דמות באשה ונותן לה ולד".
וכן במדרש: "אין צור כאלוקינו – אין צייר כאלוקינו, שמצייר דמות באשה ונותן לה ולד".
סיכום
הפירוש של "אין צור כאלוקינו" הוא שאין מי שיכול לעצב וליצור כמו הקב"ה, שהוא הצייר העליון, היוצר את הכל, גם את מה שנראה בלתי אפשרי.