הקב"ה לפעמים עונה "תשובה שלילית" לבקשתנו.
בני אדם רגילים לתמוה, מדוע ברא הקב"ה בעלי מומים מסכנים, תינוקות וילדים רכים בשנים, שלדאבוננו הם עיוורים או נכים בצורה זו או אחרת. ואין אנו מבינים על מה ולמה עשה ה' להם ככה, כאשר עוד לא הספיקו להשכיל דרכם ולחטוא, וכבר נענשו במידה מרובה כזאת. בספר "בן איש חי" – דרושים מבאר זיע"א, שהמשכילים יודעים כי עמקו מחשבות ה' וכסיל לא יבין את זאת: נשמות אלו פשוט "התחננו" לפני מלך מלכי המלכים, שיחמול עליהם ויוריד אותם לעולמנו פגומים באחד מהאיברים, כך הם יזכו לתקן את אשר פגמו בעבר, בגלגולים קודמים, ולא יעמדו שוב באותם הניסיונות הקשים אשר בעטיים נאלצו לרדת לעולם ולקבל בו את תיקונם וזיכוכם. על ידי נכותם יוסרו המכשולים והפגעים לקראת תיקונם השלם, והשלמת תפקידם בגלגול נשמתם. נמצא, אפוא, כי המציאות הזאת נראית תמוהה מדוע "נענשו" הללו, מסתירה את הנהגת השי"ת המרחם על כל מעשיו ועל כל ברואיו, ואשר נענה לעתירתם והוריד אותם כרצונם ומשאלתם, כשאינם שלמים באיבריהם ובחושיהם. נשמתם שמחה על כי לא ישובו לכיסלם, ואכן יצליחו להשלים את תיקונם.
לדרכנו, יש לרמז את הדבר בפסוק שלפנינו: "וכי יכה איש" – הוא הקב"ה שנקרא איש, כדכתיב "ה' איש מלחמה", "את עין עבדו או את עין אמתו" הם עבדיו יצירי כפיו, ברואי העולם – אל נא תתמה אחר מידותיו ותהרהר בליבך מתוך תימהון על ה' הרחום: מדוע עשה ככה "ושחתה" לברוא אותם בעלי מום, אלא עליך להאמין נחרצות אשר "לחופשי ישלחנו" – לא בא הנברא הזה לסבול עלי אדמות, אלא לצאת "חופשי" מעצת היצר המסית והמדיח. ולזה ירמוז גם המשך הפסוק: "ואם שן עבדו או שן אמתו יפיל" – אם אתה רואה "שן" שנופלת, הרומז ל"שנים שנופלות", היינו אנשים צעירים המסתלקים מן העולם ללא עת, ואינך מבין מדוע, דע כי אף זה בכדי ש"לחופשי ישלחנו", לטובתם הדבר נעשה, ככל האמור לעיל. עלינו להבין, שלא כולם צריכים לרדת בתחנה האחרונה באוטובוס... יש אנשים שהתחנה שלהם היא התחנה השנייה או השלישית והם אינם צריכים לרדת בתחנה האחרונה למרות שהאוטובוס מגיע לשם.
לא אחת אנו מתרעמים: ריבונו-של-עולם! למה בחור זה נקטף צ עיר לימים?! מדוע חייל זה נקטף על ידי רימון?! איך אפשר להבין שבחור ישיבה, עילוי, נדרס למוות בדרכו לתפילה ועוד בכותל?! התשובה לכל התמיהות הללו היא, שכך רוצה הבורא והם – המתים והנהרגים – עשו תיקונם בעולם הזה. אומנם קשה לנו להבין את דרכי ה' כי נסתרות הן, גבהו מחשבותיו ממחשבותינו, אך עלינו להאמין שאין אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא! גם כאשר מתפללים ומתפללים על החולה שיבריא ולא נענים ח"ו, גם אז זהו רצון הבורא ומכסת התפילות גם היא עולה לזכות נשמתו של הנפטר.