אִּ ם אֲדֹנָּיו יִּתֶּ ן לוֹ אִּ שָּ ה וְיָּלְדָּ ה לו בָּנִּים או בָּנוֹת... והו א יצא בגפו (שמות כא ד)
מבואר בפסוקינו שהאדון יכול לתת לעבד העברי שפחה כנענית ונשאלת השאלה מדוע התורה משפילה את העבד עד כדי כך שמותר לו לישא גויה מה שאסור לסתם יהודי?
וביותר גדלה ומתעצמת השאלה לאור מה שמבואר בגמ' בקידושין כ. שהתורה מאד מקפידה על כבודו של העבד וצריך לכבדו ושיהיה כמוך. עד כדי שאם יש לאדון רק כרית אחת העבד צריך לשכב בה ולא לאדון, וא"כ מדוע התורה מתירה להביא לו שפחה כנענית?
והנראה בזה שכתב הרמב"ם פ"ג מה ל' עבד שרק נמכר בגניבתו אדונו יכול לתת לו שפחה כנענית אבל מוכר עצמו אין האדון יכול לתת לו שפחה כנענית וצריך לבאר מה הטעם בזה?
והנראה בביאור הדברים וכן כתב הרלב"ג כאן שהנה כתוב בגמ' סוטה מז. "אמר רבי יוחנן שלשה חינות הן. חן מקום על יושביו, חן אישה על בעלה, חן מקח על לוקחו" ז"א אפילו שהחפץ הוא לא טוב אבל אם הלוקח לקחו אזי הוא מוצא חן בעיניו מאד. אדם עני שגונב מעשיר הוא מזלזל בקשר שבין האדם לממונו ולכן הוא גונב ממנו להחיות נפשו. מדה כנגד מדה נותנים לו אישה וילדים ובסוף השנים שנקשרה נפשו באשה ובילדים מצווים עליו לעזוב את אשתו והילדים. אחר פרידה כואבת כזאת הוא כבר לא יפריד בן אדם לממונו שהרי כמו שחן אישה על בעלה" כך גם "חן מקח על לוקחו".
"אִּ ם אֲדֹ יו יִּתֶּ ן לוֹ אִּ ישה וְיָּלְדָּ ה לוֹ בָּ נ ים אוֹ בָּ וֹת, הָּאִּ ישה וִּילָּדֶּ יהָּ תִּ הְ יֶּה לַאדוֹ יהָּ וְהוּא יֵצֵא בְ גַפוֹ" (כא, ד)
במידה וגב נמכר על ידי בית הדין עליו לעבור שיקום בבית אדויו – הופך לעבד. האדון ותן לו שפחה כעית וולדים לו ילדים. בסיום ששת השים של העבדות השפחה שארת לאדון וכן הילדים הרכים שולדו לעבד וכמאמר הפסוק: "וְהוּא יֵצֵא בְ גַפוֹ". לכאורה אם כל המטרה לשקם את העבד. הכיצד מתעללים בו וותים לו שפחה כע ית? ועוד, כבר נתת לו שפחה והיא הביאה לו ילדים – מדוע לוקחים לו את האישה והילדים?! אלא התשובה פשוטה: הקב"ה מהל את העולם במידה כגד מידה. העבד גב מאדם חפץ יקר ערך – הוא בעצם ניתק מהאדם את החפץ שהוא קשר אליו. לא פעם מדובר בחפצים שעוברים כמה דורות במשפחה, שהערך הסמטי שלהם הוא לאין ערוך מהשווי האמתי... אותו גב שלא הצליח להבין מה זה לתק אדם ממשהו שהוא שייך אליו עובר כעת את התהליך בזמן השחרור . הוא קשר לילדיו וכעת עליו להשאיר אותם בבית אדוו – מתק אותו הקב"ה ממה שהוא שייך אליו...עם עוגמת פש כזו הוא חוזר להיות בן חורין בתקווה שכעת יבין שלגוב מאדם זו חוויה לא עימה כלל וכלל ...