The Torah Was Given to Us to Combat the Yetzer Hara
Bitachon Weekly | December 01, 2023
Print This Article
View Original PDF

The Torah Was Given to Us to Combat the Yetzer Hara

Bitachon Weekly | December 31, 2025

רש"י בפרשת תולדות עה"פ אִּ יש שָ דֶּ ה (כה כז) כמשמעו אדם בטל , וצודה בקשתו חיות ועופות.

שבת פח ב, ואמר רבי יהושע בן ,לוי בשעה שעלה משה למרום , אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא : רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו ? אמר להן : לקבל תורה בא . אמרו לפניו : חמודה גנוזה , שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם , אתה מבקש ליתנה לבשר ודם ? מָ ה אֱ נוֹש כִּ י תִּ זְ כְ רֶּ נוּ וּבֶּ ן אָ דָ ם כִּ י תִּ פְ קְ דֶּ נוּ (תהלים ח ה) 'האֲ דֹנֵינוּ מָ ה שִּ מְ ךָ בְ כָל הָ אָ רֶּ ץ אֲ שֶּ ר תְ נָה הוֹדְ ךָ עַ ל הַ שָ מָ יִּםאַ דִּ יר (תהלים ח ב)! אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה : החזיר להן תשובה וכו', שוב מה כתיב בה (יתרו כ יג) ל ֹא תִּ רְ צַ ח ל ֹא תִּ נְ אָ ף ל ֹא תִּ גְ נֹב ,קנאה יש ביניכם? יצר הרע יש ביניכם?

לא נתנה תורה למלאכי השרת, שהרי כן השיב משה למלאכים כאשר אמרו דרשות המהר"ל (דרוש לשבת הגדול) ועוד כי (תהלים ח ב) תְ נָה הוֹדְ ךָ עַ ל הַ שָ מָ יִּם, כדאיתא בפרק ר"ע שאמר להם משה מה כתיב בתורה? ל ֹא תִּ גְ נֹב ל ֹא תִּ נְ אָ ף , קנאה יש ביניכם? יצה"ר יש ביניכם? תורה למה לכם ? היא מצד היצה"ר, ואל"כ לא היתה התורה נמצאת. גם כי כנגד והנה התורה רע ברא כנגד זה הטוב הגמור היא התורה שהיא הטוב הגמור, היצה"ר נתן התורה, כי הטוב לעמת הרע, כי יצה"ר שהוא ולפיכך אמרו בפ"ק דקידושין (ל ב) תנו רבנן , ושמתם , נמשלה התורה כסם חיים, משל לאדם שהכה את בנו מכה גדולה והניח רטיה על מכתו , ואמר לו :בני , כל זמן שהרטיה זו על גבי מכתך , אכול מה שהנאך ושתה מה שהנאך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתירא, ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי, כך הקב"ה אמר להם לישראל ,בני :בראתי יצה"ר ובראתי לו תורה תבלין , ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו , שנאמר (בראשית ד ז) הֲ לוֹא אִּ ם תֵ יטִּ יב שְ אֵ ת, ואם אין אתם עוסקים בתורה אתם נמסרים בידו , שנאמר לַ פֶּ תַ ח חַ טָ את רֹבֵ ץ , ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך, דכתיב וְאֵ לֶּ יךָ תְ שוּקָ תוֹ , ואם אתה רוצה אתה מושל בו, שנאמר וְאַ תָ ה תִּ מְ שָ ל בוֹ , ע"כ. הרי כי התורה נבראת בשביל יצר הרע , ומאחר שברא הש"י יצר הר ע, ברא כנגדו התורה, ומצד הזה יצר הרע טוב. ומזה הטעם לא הרחיקה התורה בחג השבועות החמץ, כי אם נתן להם היצר הרע, קנו על ידו התורה, ולא זכו אל התורה רק על ידי החמץ הוא היצר הר ע, כי איך אפשר לקנות לא תנאף לא תגזול כאשר אין יצר הרע .

שבת פט א, דרב חסדא ורבה בריה דרב הונא דאמרי תרווייהו, מאי הר "סיני ," הר שירדה "שנאה " לאומות העולם עליו. ופי' רש"י שלא קבלו בו תורה .ע"כ ,פי' לפירושו, שירדה שנאה על אומות העולם , ש ע"י ש לא קיבלו את התורה נעשו מרוחקים מהש"י (כן כתב המהר"ל ב גבורות ה' פרק כג). אבל בדרשות הר"ן (דרוש ז ) כתב להפך, שמהר סיני ירדה שנאה לאומות העולם על ישראל, מפני שהבדילנו השם יתברך מכל האומות, שלא נתחתן בהם ושלא לאכול המאכלות האסורות . וכ"כ הרב בעל עקידת יצחק (שער כח ) שלאומות העולם, כי סבת כל שנאתן עלינו הוא התורה והמצות נקרא שמו סיני שבו ירדה שנאה שניתנו לנו שם, עכ"ל.

אור החיים בפרשת שלח עה"פ וְעַ בְ דִּ י כָלֵ ב עֵ קֶּ ב הָ יְתָ ה ַהֲ בִּ יאֹ תִּ יו אֶּ ל הָ אָ רֶּ ץ אֲ שֶּ ר בָ א שָ מָ ה וְזַרְ עוֹ רוּחַ אַ חֶּ רֶּ ת עִּ מוֹ וַיְמַ לֵ א אַ חֲ רָ י ו יוֹרִּ שֶּ נָה (יד כד ) אומרו "הָ יְתָ ה רוּחַ אַ חֶּ רֶּ ת עִּ מוֹ", גם אומרו "וַיְמַ לֵ א צריך לדעת, למה לא הזכיר אלא כלב ולא יהושע? גם כוונת אַ חֲ רָ י", גם אומרו והביאותיו וב הוא על זה הדרך: "וְעַ בְ דִּ י כָלֵ ב", וטעם שאני קורא בתוספת וא"ו בגזירת הכתוב. אכן פירוש הכת רֶּ ת עִּ מוֹ", שהגם שיהושע גם כן לא ניאץ ה' עם המרגלים, אף על פי אותו עבדי הוא "עֵ קֶּ ב", פירוש "שכר" אשר "הָ יְתָ ה רוּחַ אַ חֶּ רֶּ ת עִּ מוֹ", כן זה היה לו סיבה תפלת משה הצילתו מיצר הרע ומכוחותיו שהם המרגלים לבל יטעוהו, מה שאין כן כלב ,שנכנס בגדר סכנת יצר הרע וחברתו הרשעה ,ותחל רוח רעה לפעמו , והראיה שהלך ונשתטח על קברות האבות (סוטה לד ב ) ,והוא אומרו ואף על פי כן "וַיְׁ מַ לֵ א אַ חֲ רָ י", פירוש השלים אחר רצונו יתברך"רוּחַ אַ חֶ רֶ ת עִּ מּוֹ", . ודקדק לומר בדרך זה, לצד שיש באדם ה', והוא השלים ומילא אחרי חלק ה', וזה הוא על דרך אומרם ז"ל שני יועצין, יועץ רע, ויועץ טוב ללכת אחרי(קידושין לט ב ) וה, וזה אינו ביהושע כי לא היתה רוח אחרת עמו להטעותו מדר מי שבאה עבירה לידו וניצול ממנה נותנין לו שכר כעושה מצך סוד צדיק מושל ביראת ה', והבן, אשר על כן זכה כלב שיקרא השכל כי משה מנעו, ויש כח בתפלת הצדיקים גם לבחינה זו, ב "עבד ה" כמשה רבינו עליו השלום.

רש"י בפרשת תולדות עה"פ אִּ יש שָ דֶּ ה (כה כז) כמשמעו אדם בטל , וצודה בקשתו חיות ועופות.

שבת פח ב, ואמר רבי יהושע בן ,לוי בשעה שעלה משה למרום , אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא : רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו ? אמר להן : לקבל תורה בא . אמרו לפניו : חמודה גנוזה , שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם , אתה מבקש ליתנה לבשר ודם ? מָ ה אֱ נוֹש כִּ י תִּ זְ כְ רֶּ נוּ וּבֶּ ן אָ דָ ם כִּ י תִּ פְ קְ דֶּ נוּ (תהלים ח ה) 'האֲ דֹנֵינוּ מָ ה שִּ מְ ךָ בְ כָל הָ אָ רֶּ ץ אֲ שֶּ ר תְ נָה הוֹדְ ךָ עַ ל הַ שָ מָ יִּםאַ דִּ יר (תהלים ח ב)! אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה : החזיר להן תשובה וכו', שוב מה כתיב בה (יתרו כ יג) ל ֹא תִּ רְ צַ ח ל ֹא תִּ נְ אָ ף ל ֹא תִּ גְ נֹב ,קנאה יש ביניכם? יצר הרע יש ביניכם?

לא נתנה תורה למלאכי השרת, שהרי כן השיב משה למלאכים כאשר אמרו דרשות המהר"ל (דרוש לשבת הגדול) ועוד כי (תהלים ח ב) תְ נָה הוֹדְ ךָ עַ ל הַ שָ מָ יִּם, כדאיתא בפרק ר"ע שאמר להם משה מה כתיב בתורה? ל ֹא תִּ גְ נֹב ל ֹא תִּ נְ אָ ף , קנאה יש ביניכם? יצה"ר יש ביניכם? תורה למה לכם ? היא מצד היצה"ר, ואל"כ לא היתה התורה נמצאת. גם כי כנגד והנה התורה רע ברא כנגד זה הטוב הגמור היא התורה שהיא הטוב הגמור, היצה"ר נתן התורה, כי הטוב לעמת הרע, כי יצה"ר שהוא ולפיכך אמרו בפ"ק דקידושין (ל ב) תנו רבנן , ושמתם , נמשלה התורה כסם חיים, משל לאדם שהכה את בנו מכה גדולה והניח רטיה על מכתו , ואמר לו :בני , כל זמן שהרטיה זו על גבי מכתך , אכול מה שהנאך ושתה מה שהנאך ורחוץ בין בחמין בין בצונן ואין אתה מתירא, ואם אתה מעבירה הרי היא מעלה נומי, כך הקב"ה אמר להם לישראל ,בני :בראתי יצה"ר ובראתי לו תורה תבלין , ואם אתם עוסקים בתורה אין אתם נמסרים בידו , שנאמר (בראשית ד ז) הֲ לוֹא אִּ ם תֵ יטִּ יב שְ אֵ ת, ואם אין אתם עוסקים בתורה אתם נמסרים בידו , שנאמר לַ פֶּ תַ ח חַ טָ את רֹבֵ ץ , ולא עוד אלא שכל משאו ומתנו בך, דכתיב וְאֵ לֶּ יךָ תְ שוּקָ תוֹ , ואם אתה רוצה אתה מושל בו, שנאמר וְאַ תָ ה תִּ מְ שָ ל בוֹ , ע"כ. הרי כי התורה נבראת בשביל יצר הרע , ומאחר שברא הש"י יצר הר ע, ברא כנגדו התורה, ומצד הזה יצר הרע טוב. ומזה הטעם לא הרחיקה התורה בחג השבועות החמץ, כי אם נתן להם היצר הרע, קנו על ידו התורה, ולא זכו אל התורה רק על ידי החמץ הוא היצר הר ע, כי איך אפשר לקנות לא תנאף לא תגזול כאשר אין יצר הרע .

שבת פט א, דרב חסדא ורבה בריה דרב הונא דאמרי תרווייהו, מאי הר "סיני ," הר שירדה "שנאה " לאומות העולם עליו. ופי' רש"י שלא קבלו בו תורה .ע"כ ,פי' לפירושו, שירדה שנאה על אומות העולם , ש ע"י ש לא קיבלו את התורה נעשו מרוחקים מהש"י (כן כתב המהר"ל ב גבורות ה' פרק כג). אבל בדרשות הר"ן (דרוש ז ) כתב להפך, שמהר סיני ירדה שנאה לאומות העולם על ישראל, מפני שהבדילנו השם יתברך מכל האומות, שלא נתחתן בהם ושלא לאכול המאכלות האסורות . וכ"כ הרב בעל עקידת יצחק (שער כח ) שלאומות העולם, כי סבת כל שנאתן עלינו הוא התורה והמצות נקרא שמו סיני שבו ירדה שנאה שניתנו לנו שם, עכ"ל.

אור החיים בפרשת שלח עה"פ וְעַ בְ דִּ י כָלֵ ב עֵ קֶּ ב הָ יְתָ ה ַהֲ בִּ יאֹ תִּ יו אֶּ ל הָ אָ רֶּ ץ אֲ שֶּ ר בָ א שָ מָ ה וְזַרְ עוֹ רוּחַ אַ חֶּ רֶּ ת עִּ מוֹ וַיְמַ לֵ א אַ חֲ רָ י ו יוֹרִּ שֶּ נָה (יד כד ) אומרו "הָ יְתָ ה רוּחַ אַ חֶּ רֶּ ת עִּ מוֹ", גם אומרו "וַיְמַ לֵ א צריך לדעת, למה לא הזכיר אלא כלב ולא יהושע? גם כוונת אַ חֲ רָ י", גם אומרו והביאותיו וב הוא על זה הדרך: "וְעַ בְ דִּ י כָלֵ ב", וטעם שאני קורא בתוספת וא"ו בגזירת הכתוב. אכן פירוש הכת רֶּ ת עִּ מוֹ", שהגם שיהושע גם כן לא ניאץ ה' עם המרגלים, אף על פי אותו עבדי הוא "עֵ קֶּ ב", פירוש "שכר" אשר "הָ יְתָ ה רוּחַ אַ חֶּ רֶּ ת עִּ מוֹ", כן זה היה לו סיבה תפלת משה הצילתו מיצר הרע ומכוחותיו שהם המרגלים לבל יטעוהו, מה שאין כן כלב ,שנכנס בגדר סכנת יצר הרע וחברתו הרשעה ,ותחל רוח רעה לפעמו , והראיה שהלך ונשתטח על קברות האבות (סוטה לד ב ) ,והוא אומרו ואף על פי כן "וַיְׁ מַ לֵ א אַ חֲ רָ י", פירוש השלים אחר רצונו יתברך"רוּחַ אַ חֶ רֶ ת עִּ מּוֹ", . ודקדק לומר בדרך זה, לצד שיש באדם ה', והוא השלים ומילא אחרי חלק ה', וזה הוא על דרך אומרם ז"ל שני יועצין, יועץ רע, ויועץ טוב ללכת אחרי(קידושין לט ב ) וה, וזה אינו ביהושע כי לא היתה רוח אחרת עמו להטעותו מדר מי שבאה עבירה לידו וניצול ממנה נותנין לו שכר כעושה מצך סוד צדיק מושל ביראת ה', והבן, אשר על כן זכה כלב שיקרא השכל כי משה מנעו, ויש כח בתפלת הצדיקים גם לבחינה זו, ב "עבד ה" כמשה רבינו עליו השלום.

PDF Preview