כי תבואו אל ארץ כנען אשר אני נותן לכם אחוזה ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם ובא אשר לו הבית והגיד לכהן לאמור כנגע נראה לי בבית (יד, לה)
מסופר, על הרה"ק רבי מרדכי מפינטשוב זיע" מתלמידי הרה"ק החוזה מלובלין זי"ע שהיה עני מרוד, עד כדי כך, שהיה לו שלושה בנות שהגיעו לפרקן ולרש אין כל צרכי נדוניה ונישואין. כפעם בפעם כשהיה נוסע אל רבו הקדוש, היתה אשתו מתחננת אליו שישיח את מצבם המדוכא לפני הרבי ויבקש ממנו עצה וברכה. אבל בכל פעם כשהיה בא אל הרבי, היה שוכח לגמרי ממצבו הגשמי ולא דיבר עם הרבי על אודות זה כלל. פעם אחת נמלכה אשתו, ונסעה גם היא ללובלין אחרי בעלה, בלא שאמרה לו מקודם שהיא נוסעת. כשבא ללובלין וראה את אשתו, הוכרח כבר להגיד לרבי את כל אשר איתו. אמר לו הרבי: "למה לא סיפרת לי על כך עד עתה?" השיבו ר' מרדכי: "חשבתי שהרבי ברוח קדשו יודע בעצמו את מצבי". "לא כן" – השיב הרבי: הנה (בפרשת תזריע) בנגעי נפש כתוב בתורה: "אדם כי יהיה בעור בשרו שאת... והיה בעור בשרו לנגע צרעת והובא אל אהרון הכהן... וראה הכהן את הנגע" – כלומר: כאשר אך יובא המצורע אל הכהן, וראה הכהן בעצמו את הנגע, בלי שיגידו לו על זה מקודם, אבל בפרשתינו בנגעי בתים כתוב: "ובא אשר לו הבית והגיד לכהן לאמור: כנגע נראה לי בבית", הרי שבנגעי בתים – בצרכי הבית, צריכים להגיד מפורש לכהן, כי בשאלות ברוחניות בעבודת ה' וכד,' אפשר לבוא ולתת קוויטל והרבי רואה הכל...! אבל "בנגעי בתים" – בצרכי הבית חייבים לדבר במפורש, ולטכס עצה איך מביאים את הבית לכלכלה נכונה, (כמובן שלא יזיק ברכה טובה...) אבל חייבים לפעול ולטפל, ולא לחשוב שהדברים יעשו מאליהם...
סיפר לי אחד מחשובי הרבנים בירושלים: שלפני שנים היה בביתו נס גלוי! כאשר בתו בת ארבע מעדה ונפלה מקומה הרביעית למטה רל"... אבל בחסדי שמים לילדה לא קרא שום נזק גופני ממשי, חוץ מכמה שריטות ומכות יבשות. וראו בחוש שיד ה' שמרה עליה ומנעה אסון כבד! ומיד לאחר מכן הלך לכמה רבנים שיאמרו לו איך ובמה להתחזק ולהודות להקב"ה על כך, ואכן כל אחד אמר לו הנך צריך להתחזק בתפילה והודיה, וכו' וכו', אבל דעתו לא נחה עליו, והרגיש שבכל זאת אולי יש כאן דברים יותר עמוקים וגבוהים, ואולי זהו איזה סימן מן שמים... ועל כן החליט לעלות לביתו של הגאון הצדיק רבי שלמה זלמן אויערבך זיע" – ולבקש ממנו שיורה לו בחכמתו ובתורתו במה להתחזק, שמע רבי שלמה זלמן זיע" את הדברים ואמר בפיקחותו: לדעתי, צריך אתה עכשיו להתחזק בדבר אחד בלבד! ללכת ולהתקין סורגים בביתך לבל יקרה חס וחלילה שוב מקרה חמור זה...! פירוש הדברים: לא בכל דבר צריכים ללכת גבוה גבוה! ישנם דברים שצריכים לחשוב על הצד הפרקטי והפשוט שבהם! כי כגון: איך להתקין מיד סורגים... איך להביא פרנסה טובה... וכו' וכו'.