וראה הכהן את הנגע בעור הבשר ושער בנגע הפך לבן ומראה הנגע עמוק מעור בשרו נגע צרעת היא וראה הכהן וטמא אותו (יג, ג)
הסביר הגה"ק בעל השואל ומשיב זיע" – יסוד גדול הורתה לנו כאן התורה! "ומראה הנגע עמוק מעור בשרו נגע צרעת היא" – כל זמן שהנגע הוא בתוך בשרו של אדם, בחומר, בתאוה – אין האסון גדול כל כך, ויש עוד תקוה שיתרפא, אבל אם העמיק הנגע וחדר אל מעבר לבשר, אל "המחשבה" – מחשבת טומאה, מינות ואפיקורסות, תקנתו כבר יותר קשה ומסובכת! ועל כך מזהיר הפסוק (מה, יג): "טמא יטמאנו הכהן בראשו נגעו" – אם הנגע בראש, תצטרך להשקיע מאמץ גדול ביותר!
ועל כך היה הרה"ק רבי שמעלקא מנקלשבורג זי"ע – מפרש את דברי הגמ': "כל איסורין שבתורה בטלין בשישים, מין במינו באלף לא בטל" – אם אדם חוטא בהרבה איסורין מחמת תאווה, יש עוד תקווה שעם שיזקין ויגיע ל"שישים", ויעשה תשובה ולא יהיה בו עוד כוח לחטוא, ייבטלו וייפסקו חטאיו! אבל "מין במינו" – שעה שאדם חוטא מחמת "מינות" – מחמת אפיקורסות, אז "אפילו באלף לא בטל" – אפילו יחיה אלף שנים, יוסיף וישאר בחטאו, שכן "בראשו נגעו", יש לו כבר בעיה בראש...!