מכת דם
מפני מה העשיר הקב"ה את ישראל מיד בתחילת המכות
אמר רבי אבין ממכת דם העשירו ישראל, שלא היה במדרש (שמו"ר ט ט) המצרי יכול לשתות מים אלא אם היה קונה אותה מישראל בכסף רב.
לדקדק מה צורך היה שיתעשרו בני ישראל בזמן שהמצריים מקבלים מכות כשעדיין ישראל נשארו במצרים, הלא הבטחת הקב"ה הייתה ואחר יצא ברכוש גדול, והיינו בזמן שיצאו ממצרים, וכן הודיע להם הקב"ה זאת מיד כששלח את משה אליהם ואמר להם שיזכו לעשירות גדולה בצאתם, ואם כן מה צורך היה שיתעשרו כבר עכשיו כשהם עדיין בגלות בתוך מצרים.
לתרץ עפ"י מה שאמרו בגמרא (ב"ב קטז.) דרש רבי פנחס בר חמא, קשה עניות בתוך ביתו של אדם יותר מחמישים מכות. והנה במצרים לקו (לדעת רבי עקיבא שהוא המרבה בחשבון המכות שהיו המצריים חמישים מכות במצרים), ורצה הקב"ה שידעו מצרים כי המכות שמקבלים באים עליהם מפני שמשתעבדים בישראל, ואם ישראל יהיו עניים, נמצא שהם מוכים יותר מהמצריים שהרי קשה עניות יותר מחמישים מכות, וממילא לא יהיה היכר בין סבלם של המצריים לסבלם של ישראל, לכך הוכרח הקב"ה להעשיר את ישראל כבר מהמכה הראשונה, ויוכר שישראל אינם סובלים ורק המצריים סובלים ובכך יבינו שעונשם בא להם מפני בני ישראל. ('זרע שמשון' פרשת וארא אות ט)