במעמד הר סיני הובררו שתי המערכות, מערכת הקדושה ומערכת הטומאה. כאשר מערכת הקדושה ניתנה ברשות ע ישראל. באותו מעמד קיבל העול הצדקה לבריאתו! שהרי מעתה יבוא לידי ביטוי כח הבחירה כפי שהיה רצונו יתבר בבריאת העול!
שתי המערכות הסתדרו זה מול זה, והמלחמההחלה... מלחמה תמידית בי היהודי לבי כחות הטומאההמנסילהכשיל ולהחלישאותו ... ולעתי קורהונפשהיהודינופלתבשבי בידכחותהטומאה,והמנסי לגרולהלהתגשולהיותככלהגויי...
וכ כתבהגה"קרביאליעזרשלמהשיק זיע"א,וזתו"ד:
אך בכל זאת מצוה אותנו התורה : 'והתקתּשׁדּם'-כלומר ,אף על פישטרם זכיתם להיות קדושים במהותכם, שהרי יצר הרע עדיין קיים בקרבכם בתוקפו ובגבורתו ומפתהאתכםלדבריםבלתירצויים ,אף על פי כן , עשו עצמכם קדושים, ותתנהגו במעשיכם כדרך שהקדושיםהאמיתייםמתנהגים.
ומבשרת לנו התורה בשורה טובה, הכוללת בתוכה גם ברכה וגם הבטחה : 'והייתם קדשׁים'. כלומר, על ידי שתעשו עצמכםקדושיםותקדשועצמכםמעטלמטה, בסופו של דבר תזכו להיות באמת קדושים במהותכם, כי כשהאדם משתדל לקדש את עצמו למטה כפי יכולתו , הקב "ה שולח לו משמיםסיוע עצוםלהוסיף עוד ועודמעלותשל קדושה, עד שיזכה בסופו של דבר לעקור את יצרוהרעמלבוולהפוךלהיות'קדשׁוֹ'במהותו .
כי כך דרכו של הקב"ה, לדרוש מהאדם להשתדל על כל פנים להתחיל להיות 'קד שׁוֹ', ולאחר מכן הוא כבר מסייע לו סיוע רב ועצום להשיג זאת בשלימות, על דרך המובאבמדרש )שירהשירים רבה,פרשהה -אות ג(: אמרהקב "הלישראל,בּני,פּתחוּליפתחאחד שלתשובהכחודהשל מחט , ואניפותח לכם פתחים שיהיועגלותוקרוניותנכנסותבו.
והיינו כי לפעמים החור של המחט הוא מאוד מאוד קטן ובקושי אפשר להשחיל לתוכו את החוט, אבל כשכבר מצליחים להשחיל את המילימטר הראשון של החוט, מכאן ואילך אפשר למשוך את החוט עוד ועוד ולתפור אתו בלי סוף. וכמו כן בעבודת ה' - הקב"ה דורש מאיתנו לעשות את ההתחלה - להשחיל את קצה החוט - ומכאן ואילך הוא כבר יעזרנו להשלים את המלאכה.